Entr'acte – de kloka galningarna

Originaltitel: Entr'acte
Regissör:René Clair
Utgivningsår:1924

Om Entr'acte – de kloka galningarna:

Dadaistisk experimentfilm som närmast kan beskrivas som ett collage av absurda bilder.

Titel: Den andalusiska hunden
År: 1966
Film nr.: 22095
Svält
Titel: Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför
Originaltitel: Le testament d'Orphée, ou ne me demandez pas pourquoi!
Regissör: Jean Cocteau
År: 1960
Orfeus testamente eller Fråga mig inte varför

Jean Börlin, Inge Frïss, Francis Picabia, Marcel Duchamp, Man Ray

René Clair, Francis Picabia

Kortfilm, Experimentfilm

Mellanakt

Frankrike
Med i listor: 20-tal Top 50, Experimentfilm Top 50
Diskussioner om Entr'acte – de kloka galningarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Entr'acte – de kloka galningarna (32 st)
kakbakarn (Anmäl)   23/9 2015
Ibland vill man ju leva i en sån där värld, som kan kännas mindre absurd och definitivt mer livfull och luftig än vår egen. Mest gillade jag hopp-/löpscenen i slow motion.
Salvation_Mind (Anmäl)   11/7 2014
Vacker som får en liten mäktig känsla i sig tack vare musiken. Men blir emellanåt segt.
Engravadlax (Anmäl)   30/12 2012
Blev faktiskt något imponerad över POV sekvenserna (mest för att de gjordes på 20-talet), det är nog första gången jag ser en dadaist som faktiskt försöker göra filmkonst, det vill säga riktig film med genuint effektfull kinematografi, och inte det vanliga konst-trollandet man förväntar sig av dessa primitiva 4channare. I övrigt en ganska dålig film, till och med efter dåtidens standarder.
goeran (Anmäl)   28/9 2012
Jag är ingen större vän av experimentfilm så René Clairs Entr'acte från 1924 roar mig föga. Filmbeskrivningen ”Dadaistisk experimentfilm som närmast kan beskrivas som ett collage av absurda bilder” säger väl allt om filmens karaktär.
Sznax (Anmäl)   9/9 2011
Den har helt klart sina väldigt roliga sekvenser. Men det är lite för förvirrat för att man skall få någon riktig koll på vad det är som försigår. Mindes inte heller att jag tydligen så den för två år sedan. Så den fäster inte direkt. Betyg 5.4
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Entr'acte – de kloka galningarna