Mellan väggarna

Originaltitel: Entre les murs
Regissör:Laurent Cantet
Utgivningsår:2008

Om Mellan väggarna:

I en skola belägen i förortens Frankrike förbereder sig lärarna för ett nytt skolår. Med högt satta ambitioner möter de sina elever, men det konfliktfyllda livet utanför skolans väggar kryper sig på. Läraren François försöker bryta den onda cirkeln och skapa ordning, men eleverna ifrågasätter både hans auktoritet och hans budskap. Ur konflikten föds ett intensivt, drabbande och autentiskt möte mellan gammalt och nytt, ungdom och vuxen.

Titel: Ole dole doff
Titel: Att vara och ha – en lovsång till livet
Originaltitel: Être et avoir
Regissör: Nicolas Philibert
År: 2002
Att vara och ha – en lovsång till livet

François Bégaudeau, Agame Malembo-Emene, Angélica Sancio, Arthur Fogel

François Bégaudeau, Robin Campillo, Laurent Cantet

Drama

The Class

Frankrike

Recension Mellan väggarna

- Lisa_ sätter betyg 4 och skriver:
De flesta har någon gång upplevt miljön och sett förhållandena i skolan. Därför är det enkelt att känna igen sig i Laurent Cantets skolskildring Mellan väggarna. Det är en känslosam och frustrerande film, som väcker minnen från den egna skoltiden.

Recension av Mellan väggarna - Läs hela!

Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Mellan väggarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Mellan väggarna (74 st)
Barneyk (Anmäl)   14:54 8/1
Lyckas fantastiskt med att direkt etablera en djupt stark mänsklig och äkta känsla och den sitter i filmen igenom. Ingen karaktär är svart eller vit och konflikterna är varken överdrivna eller utslätade. Gruppdynamiken är fantastisk och ju mer jag tänker på det desto bättre och mer intressant tycker jag nog att detta är. Ja, finns mycket en kan säga om den här men väldigt bra är det hur som helst.
mattarello (Anmäl)   12/8 2018
Oerhört koncentrerat och fängslande skoldrama som är skonat från hollywoodsk sentimentalitet. Rekommenderas varmt!
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
CinemaStrange (Anmäl)   25/7 2015
Såg denna under en lektion för länge sen och gillade den men bör nog se om den för att kunna betygsätta den
Dele (Anmäl)   25/6 2015
Autentisk med ett intressant och rikt innehåll. En stark upplevelse och en stark betygsfyra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Mellan väggarna