Epidemic

Originaltitel: Epidemic
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:1987

Om Epidemic:

Hela manuset till Lars von Triers och Niels Vørsels nya långfilm raderas från den enda disketten fem dagar innan de ska lämna det till filmkonsulenten. De tvingas skriva ett nytt manus och arbetar fram en historia om en ung idealistisk läkare som försöker bekämpa en världsomfattande pestsjukdom. Samtidigt, utan deras vetskap, håller Europa på att drabbas av en liknande epidemi.

Titel: Europa
Regissör: Spike Jonze
År: 2002
Genre: Drama, Komedi
Adaptation

Lars von Trier, Niels Vørsel, Susanne Ottesen, Claes Kastholm Hansen, Michael Simpson, Udo Kier, Gitte Lind, Svend Ali Hamann, Cæcilia Holbek Trier, Ole Ernst

Lars von Trier, Niels Vørsel

Drama, Thriller, Skräck

Danmark
Med i listor: Epidemier, Norrköping Filmfestival Flimmer 2001
Diskussioner om Epidemic  (0 diskussioner)
Kommentarer om Epidemic (86 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   9/4 2015
Nej, von Triers tidiga verk imponerar inte. Jag gillar förvisso upplägget den här gången, och det finns intressanta aspekter och några bra scener. Men som helhet blir det här mest bara en flummig sörja, och jag tappade intresset på ett ganska tidigt stadium. Lite kul fortfarande att se den von Trier jag känner och älskar börja växa fram, men det är också den enda anledningen till att se det här
todape (Anmäl)   22/6 2014
Den sämsta av Triers filmer som jag sett. Jag inser att dennes äldre filmer inte är något för mig.
eddwing (Anmäl)   3/4 2014
Grejen med filmen är att Trier slog vad med filmbolaget, om de gav honom en miljon danska så skulle han göra en långfilm på de manus som skrivits på fem dagar. De gav honom pengarna han van vadet och fick släppa filmen som idag är en kultfilm i Danmark.
timbo93 (Anmäl)   15/1 2014
Tanken är god, men det funkar sådär. Börjar och slutet är bäst och jag gillar verkligen ljussättningen vid middagen! Mer glödlampor i film!!!!
AddeColciago (Anmäl)   26/5 2013
Roligare än debutfilmen och mer intressant innehåll.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Epidemic