Eraserhead

Originaltitel: Eraserhead
Regissör:David Lynch
Utgivningsår:1977

Om Eraserhead:

Filmen, som är en blandning av fantasi och verklighet, handlar om fabriksarbetaren Henry Spencer och hans mardrömmar.

Titel: Pi
Regissör: Wayne Coyne, Bradley Beesley, George Salisbury
År: 2008
Genre: Science Fiction
Christmas on Mars

Jack Nance, Charlotte Stewart, Allen Joseph, Jeanne Bates, Laurel Near, Darwin Joston, Judith Roberts

David Lynch

Drama, Science Fiction, Fantasy

Recension Eraserhead

- Kalkonhönan sätter betyg 5 och skriver:
David Lynch. Lynch-stämning. Galen. Geni. Konstnär. Det finns mycket att säga om denna egendomliga men fantastiska regissör som under 30 år visat publiken mardrömmar, galenskap och kärlek het som eld. Lynch debutfilm tog 5 år att göra, 5 år fick huvudrollsinnehavaren Jack Nance behålla sin frisyr som han har i filmen. Eraserhead kom till slut och begreppet "Lynchsfilm" var fött. Dock skulle nog...

Recension av Eraserhead - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XIV Lynch by Lynch, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Eraserhead  (0 diskussioner)
Kommentarer om Eraserhead (367 st)
Barneyk (Anmäl)   01:10 23/1
Föll mig inte i smaken. Svag tvåa. Förklarligt att den legat i min ska se lista i 15 år utan att jag haft lust att se den trots att jag gillar Lynch.
mahasarakam (Anmäl)   2/4 2018
Kan kanske intressera vissa cineaster och filmstudenter...
Sture Stenhög (Anmäl)   2/2 2018
Lynch är inte riktigt min grej, särskilt inte när han gör sådant här. Men jag kan väl ändå se vad det är folk uppskattar med det här. Den har en snygg och säregen visuell stil och en speciell stämning. Det finns också några sekvenser som jag gillar lite grann. Men på det stora hela känns det bara meningslöst, och det blir lite småtrist, även om jag aldrig tappar intresset totalt. Det finns väl värre surrealistdynga där ute trots allt
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
skruvad
Ghostface (Anmäl)   4/4 2017
Mer konstprojekt än film vilket inte är ett bra betyg. Idag så är filmen seg och inte alls särskilt mardrömslik dessvärre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Eraserhead