Erövringen av apornas planet

Originaltitel: Conquest of the Planet of the Apes
Regissör:J Lee Thompson
Utgivningsår:1972

Om Erövringen av apornas planet:

En ny typ av virus har utrotat alla jordens hundar och katter. Som nya husdjur väljer människorna istället apor. Men man ser snart hur användbara dessa djur är och snart utvecklas husdjursskapet till rena slavhandeln. Man vet dock inte att sonen till de talande aporna som tidigare landat på jorden, Caesar, fortfarande lever. När man får reda på att det finns en intelligent apa kvar skyr man inga medel för att fånga in honom. Men Caesar och hans folk är trötta på förtryck och han leder dem till revolution.

Titel: Apornas planet: (r)Evolution

Roddy McDowall, Don Murray, Ricardo Montalban, Natalie Trundy, Hari Rhodes

Pierre Boulle, Paul Dehn

Drama, Action, Thriller, Science Fiction

Med i listor: Postapokalyptiska filmer
Diskussioner om Erövringen av apornas planet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Erövringen av apornas planet (54 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
martin eden (Anmäl)   24/7 2017
[rek. 2] Del fyra i serien är också ett mycket lyckat bidrag i serien. Det finns inget att direkt invända mot i själva utförandet, som jag tycker är fint välutfört. Filmen byggs upp mycket bra och jag gillar det fascistoida samhället som skildras, slaveriet och slutligen revolutionen. Gillar verkligen Caesars utveckling under filmen, från en passiv observatör till aktiv revolutionär! McDowall är mycket, mycket bra i huvudrollen! Tyvärr har budgeten för varje del dalat och det hade varit härligt att se filmen i större skala och kanske med större detaljrikedom angående upprinnelsen till apornas uppror. Älskar scenen när Caesar kyligt observerar upploppet i ljuset från lågorna. Bra!!!! 3+/4-
Solidus (Anmäl)   23/7 2017
Bästa förklaringen av det fjärde kapitlet i filmsagan skulle nog kunna vara: "Apornas planet" möter "1984". Apornas revolt är en fröjd att skåda, dock hade filmen mått bra mer pengar i budgeten så att regissören hade kunnat skapa revolten i en större skala samt ge filmen längre speltid.
hsimpson (Anmäl)   28/12 2015
Ja, nog känns den som transportsträcka. Inte mycket att hurra för, men den är fortfarande klart bättre än tvåan i serien.
Barneyk (Anmäl)   8/12 2015
Har verkligen sina stunder men känns väl lång trots sina knappa 90 minuter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Erövringen av apornas planet