Et slot i et slot

Originaltitel: Et slot i et slot
Regissör:Carl Theodor Dreyer, Jørgen Roos
Utgivningsår:1954

Om Et slot i et slot:

En dokumentärfilm om den stora restaureringen av Kronborgs slott 1926 - 1935 och om det medeltida slottet Krogen (uppfört av Erik av Pommern) som tidigare låg på samma plats och som delvis innesluts i Kronborgs slott. Filmen finns med som extramaterial på BFI:s utgåva av Vredens dag.

Carl Theodor Dreyer, Otto Norn

Kortfilm, Dokumentär

A Castle Within a Castle

Danmark
Diskussioner om Et slot i et slot  (0 diskussioner)
Kommentarer om Et slot i et slot (5 st)
suntzu (Anmäl)   8/5 2009
Kul att ha sett, särskilt som jag gillar att i gott sällskap åka fram och tillbaka mellan helsingborg och helsingör och dricka öl, och då får se slottet ett antal gånger ;) För övrigt så utspelar sig Shakespeare's Hamlet där. Trivia: Slottet är även känt för att Shakespeares berömda tragiska teaterpjäs Hamlet utspelar sig i "Elsinore" (Helsingör). För de som är belästa är Kronborg därför "Hamlet's castle". På 200-årsdagen av William Shakespeares död sattes pjäsen upp med en rollbesättning bestående av soldater från garnisonen. Scenen var i telegraftornet i sydvästra hörnet av slottet. Pjäsen har sedan dess framförts flera gånger på slottsgården men också på andra håll i slottsanläggningen.
KimEkberg (Anmäl)   29/4 2009
en helt vanlig dokumentär om ett slott i ett slott. intressant, och man känner igen sina locations.
wst (Anmäl)   7/7 2008
Intressant och välgjord, men trots det tråkig dokumentär. Har för mig att jag varit i det där slottet då jag var yngre.
Bomkia (Anmäl)   6/4 2007
Kompetent gjort, men jag blir snart ganska uttråkad. 2+
Nikolai Grinko (Anmäl)   17/1 2007
Slottet där delar av Vredens dag spelades in. (Också där von Trier spelade in delar av Epidemic med Dreyers gamla fotograf)