Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Originaltitel: Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Regissör:Michel Gondry
Utgivningsår:2004

Om Eternal Sunshine of the Spotless Mind:

Joel upptäcker att hans före detta flickvän Clementine har raderat alla sina minnen av deras tumultartade förhållande genom att undergå en experimentell behandling. Desperat beslutar sig Joel för att undergå samma behandling och glömma bort Clementine. Detta visar sig emellertid inte vara så enkelt.

Titel: Mr. Nobody
Regissör: Jonathan Dayton, Valerie Faris
År: 2012
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Fantasy
Ruby Sparks

Jim Carrey, Kate Winslet, Tom Wilkinson, Mark Ruffalo, Kirsten Dunst, Elijah Wood, Jane Adams (II), David Cross, Thomas Jay Ryan, Deirdre O'Connell, Ryan Whitney, Lola Daehler, Debbon Ayer

Charlie Kaufman

Drama, Komedi, Romantik, Science Fiction

Recension Eternal Sunshine of the Spotless Mind

- seriost sätter betyg 4 och skriver:
Redan innan premiären i Sverige så fanns den här filmen på www.imdb.com:s lista över tidernas bästa filmer. Så om Eternal Sunshine of the Spotless Mind inte hade varit ett mästerverk hade jag förmodligen blivit besviken. Det blev jag inte. Huvudperonerna i filmen Joel (Jim Carrey) och Clementine (Kate Winslet) har nyligen gjort slut. Utan att berätta för Joel raderar Clementine honom ur sitt minne...

Recension av Eternal Sunshine of the Spotless Mind - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Medlemmarnas favoritfilmer, Romantik Top 50, Science Fiction Top 50, Startpaket 2
Diskussioner om Eternal Sunshine of the Spotless Mind  (0 diskussioner)
Kommentarer om Eternal Sunshine of the Spotless Mind (1880 st)
Iamsam (Anmäl)   01:34 4/5
Fortfarande det närmsta jag sett en film komma perfektion. Helt galen, genialisk, fantastiskt skådespel, musiken. Bara allt.
Rai (Anmäl)   12:45 21/2
Har svårt för Jim Carrey...
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
RustyFilm (Anmäl)   4/1 2017
Underlig film det här. Men vad är det som är underligt? Det som berättas är ju en ganska så ordinär kärlekshistoria och filmens karaktärer är väldigt vanliga (trevligt, haha). Men nu till egendomlig-heterna. Först har vi det lilla kufiska hightech företaget, Lacuna Inc. Som har specialiserat sig på att selektivt deleta oönskade minnen från hjärnan (och några dubier att för eget nöje utnyttja kunskapen om sina kunder finns inte). Sen så har vi manus och regi där Michel Gondry och Charlie Kaufman gör sitt yttersta för att kollra bort tittarna med en extrem och o-kronologisk klippning. Tankarna förs lite till Christopher Nolans Memento. Kollade det här två gånger, andra gången klarna det lite va det var frågan om.
Stygga-Vargen (Anmäl)   2/10 2016
Väldigt rörig, hoppig och allmänt flummig film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Eternal Sunshine of the Spotless Mind