Ett drömspel

Originaltitel: Ett drömspel
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1963

Om Ett drömspel:

Bergmans första uppsättning av Strindbergs pjäs Ett drömspel gjordes för TV. Det skulle bli ytterligare tre uppsättningar, men då för teatern; IB har senare sagt att Drömspelet är ofilmbart och att han betraktar sitt eget försök som ett "kapitalt misslyckande".

Titel: Ett drömspel
Regissör: Unni Straume
År: 1994
Genre: Drama, Fantasy
Drömspel

Ingrid Thulin, Uno Henning, Allan Edwall, Olof Widgren, John Elfström, Carl Billquist, Helena Brodin, Margaretha Krook, Jörgen Lindström, Birger Malmsten, Ragnar Arvedson, Einar Axelsson, Märta Dorff

Drama

A Dream Play

Sverige
Med i listor: August Strindberg, SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Ett drömspel  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ett drömspel (5 st)
sirkurt (Anmäl)   1/11 2012
Helt fantastisk TV-pjäs. Något svårt att komma in i och ta till sig men Strindbergs text, Bergmans regi och Ingrid Thulins fantastiska skådespeleri gör detta till en upplevelse utöver det vanliga. Varenda skådespelare från huvudroll till minsta biroll är fantastisk, det är vackert, välgjort, gripande och annorlunda.
Herr Arne (Anmäl)   1/2 2008
Strindbergs text är mästerlig men jag hade önskat mig en lekfullare regi.
albanross (Anmäl)   1/2 2008
stark tvåa. men jag har svårt för teater på film känns det som. den kändes tyvärr lång och seg många stunder, men stundtals glimrar den även till. betyget står och väger mellan svag trea och starkt tvåa. jag väljer den sistnämnda, och försiktiga, vägen.
joeljoeljoel (Anmäl)   22/1 2008
Haha Jag märkte det också!
nosferatu (Anmäl)   21/1 2008
Denna film skulle visas på GFF retrospektiv 21/1 2007, men istället visades en senare version, inspelad 1980 i regi av Johan Bergenstråhle.