Ett rum i våra hjärtan

Originaltitel: La stanza del figlio
Regissör:Nanni Moretti
Utgivningsår:2001

Om Ett rum i våra hjärtan:

En sammansvetsad familj i en liten italiensk stad. Fadern, Giovanni, modern, Paola, och deras två snart vuxna, barn: dottern Irene och sonen Andrea. Giovanni är psykoanalytiker. I hans mottagningsrum, som ligger i anslutning till familjens lägenhet, anförtror hans patienter honom en lång lista av neuroser. Dagligen ställs han inför människoöden som står i stor kontrast till hans egna lugna och harmoniska tillvaro. En söndagmorgon får Giovanni ett akutsamtal från en av sina patienter, vilket gör att han inte kan ta den joggingtur han planerat med sin son...

Titel: Keeper of Promises
Regissör: Roman Polanski
År: 2002
Genre: Drama, Krig
The Pianist
Titel: Folket i den lyckliga dalen
Originaltitel: Friendly Persuasion
Regissör: William Wyler
År: 1956
Genre: Drama, Western, Krig
Folket i den lyckliga dalen
Titel: Sex, lögner och videoband
Originaltitel: Sex, Lies, and Videotape
Regissör: Steven Soderbergh
År: 1989
Sex, lögner och videoband

Nanni Moretti, Laura Morante, Jasmine Trinca, Giuseppe Sanfelice, Stefano Abbati, Stefano Accorsi, Toni Bertorelli, Dario Cantarelli, Eleonora Danco, Claudia Della Seta, Luisa De Santis, Silvio Orlando, Sofia Vigliar, Alessandro Ascoli

Nanni Moretti, Heidrun Schleef, Linda Ferri

Drama, Mysterium

The Son's Room

Italien, Frankrike
Med i listor: Guldpalmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2002, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Ett rum i våra hjärtan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ett rum i våra hjärtan (71 st)
Barneyk (Anmäl)   13:10 17/1
Ganska bra, tycker det känns naturligt och blir liksom aldrig tråkigt. Men den lyckas aldrig med att engagera eller att kännas särskilt mycket. Ganska fint berättad ändå. Roswall kallar fotot för stolpigt och jag måste hålla med, sällan jag reagerar på att fotot skulle vara dåligt men det känns platt och trist. Slät trea.
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   26/11 2016
En sådan där film som bara helt enkelt är bra utan att det varken finns något att klaga på eller något exceptionellt att lyfta fram: Temat är alltid intressant, och det är välspelat och välskrivet utan att glänsa. En väldigt typisk trea
Roswall (Anmäl)   16/8 2016
Här finns kvalité, framför allt i patientscenerna. Filmen tappar på det då och då stolpiga fotot och den bitvis dåliga personregin.
Ful_fisk (Anmäl)   26/6 2013
Mycket bra italiensk film om sorgehanterande. Låter på storyn som en sentimental och jobbig film, men framstår mer som varm och trevlig. Mycket fin och vacker film!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ett rum i våra hjärtan