Ett rum med utsikt

Originaltitel: A Room with a View
Regissör:James Ivory
Utgivningsår:1985

Om Ett rum med utsikt:

En ung och oerfaren engelsk familjeflickas hela värld förändras när hon åker till Florens på en semesterresa. Där bevittnar hon ett mord och blir förälskad i en man som inte passar in i hennes familjs konservativa livssyn.

Baserad på romanen A Room with a View av E. M. Forster från år 1908.

Titel: Howards End
Regissör: Charles Sturridge, Michael Lindsay-Hogg
År: 1981
En förlorad värld
Titel: Nyckeln till Provence del 2
Originaltitel: Le château de ma mère
Regissör: Yves Robert
År: 1990
Genre: Drama, Komedi, Romantik, Äventyr
Nyckeln till Provence del 2
Titel: Nyckeln till Provence del 1
Originaltitel: La gloire de mon père
Regissör: Yves Robert
År: 1990
Genre: Drama, Komedi, Familjefilm
Nyckeln till Provence del 1

Helena Bonham Carter, Maggie Smith, Julian Sands, Denholm Elliott, Daniel Day-Lewis, Simon Callow, Judi Dench, Rosemary Leach, Rupert Graves, Fabia Drake, Joan Henley, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Maria Britneva, Amanda Walker, Mia Fothergill

Ruth Prawer Jhabvala

Drama, Romantik

Storbritannien
Diskussioner om Ett rum med utsikt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ett rum med utsikt (109 st)
andybrando (Anmäl)   22/1 2018
Elegant och spirituell film. Utmärkta rollprestationer och en fin känsla för tidstypiska detaljer. Det enda felet är det långsamma tempot som gör att intresset ibland mattas av.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   9/5 2017
Det här var sannerligen ärkebrittiskt, men en trevlig film även för oss som bara har en sund släng av anglofili. Mycket till story finns det egentligen inte, men det kan vara ganska skönt, och det här är istället skådespelarnas film. Ensemblen var nog imponerande redan då, men är det väl ännu mer nu, och alla levererar på topp. Roligast är det att se Daniel Day-Lewis i en extremt stroppig roll. Tidsperioden och tidsandan är även den en stor del av behållningen, och det uppskattas att den får breda ut sig helt okommenterat
mammene (Anmäl)   7/5 2017
Fantastiskt brittiskt med mycket bra skådespelare och så pärlan Maggie Smith förstås, lite oslipad men anlagen finns där som förstärkts med åren. Så snyggt visuellt, vacker musik och inramning, något komisk och med underbara dialoger.
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Det här är ett romantiskt drama som utspelas i början av förra seklet, delvis i England och delvis i Florens. Har försökt två gånger men det går inte. Jag somnar efter ca 30 min. Har dock hört att det här ska va ganska bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ett rum med utsikt