Eureka

Originaltitel: Eureka
Regissör:Shinji Aoyama
Utgivningsår:2000

Om Eureka:

Det är en het sommarmorgon i Kyushu, Japan. En buss kapas utan synbar förklaring, och efter en dramatisk upplösning överlever endast busschauffören och två barn, en bror och en syster. Chauffören och de två barnen blir svårt traumatiserade. Han lämnar sin familj och ger sig ut på en resa, medan de bägge barnen försjunker i tystnad. Ett par år senare lämnas syskonen åt sitt öde, ensamma i ett stort hus. Chauffören återvänder till byn, möter sin oförstående familj och får höra att frun har hittat en annan. Han flyttar in hos de tysta barnen och ger deras liv mer stadga, men något saknas fortfarande.

Titel: Su-ki-da
Originaltitel: Su-ki-da
Regissör: Hiroshi Ishikawa
År: 2005
Genre: Drama, Romantik
Su-ki-da
Titel: En dödsdömd har rymt
Originaltitel: Un condamné ā mort s'est échappé ou Le vent souffle oų il veut
Regissör: Robert Bresson
Regissör: Carl Theodor Dreyer
År: 1943
Genre: Drama, Romantik
Vredens dag

Kôji Yakusho, Yoichiro Saito, Ken Mitsuishi, Kimie Shingyoji, Aoi Miyazaki, Masaru Miyazaki, Gô Rijû, Yutaka Matsushige, Sansei Shiomi

Shinji Aoyama

Drama

Japan

Recension Eureka

- valsinger sätter betyg 5 och skriver:
En galning kapar en buss och hinner döda flera av passagerarna innan polisen lyckas oskadliggöra honom. I den japanska filmen "Eureka" får vi följa de människor som överlever dramat, och se hur de klarar av att leva vidare efter den traumatiska upplevelsen. Regissören och manusförfattaren Shinji Aoyamas film är drygt tre och en halv timme lång, och det kan möjligen avskräcka en och annan från att...

Recension av Eureka - Läs hela!

Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2004, Filmfrossa på Hagabion 2006
Diskussioner om Eureka  (0 diskussioner)
Kommentarer om Eureka (42 st)
hsimpson (Anmäl)   15:01 21/4
En film som krymper. Sömnpiller!
arkiv (Anmäl)   10/3 2013
En film som växer. Humanism när den är som bäst!
Hindsight (Anmäl)   3/9 2012
Vilken fantastisk film, bland solklart bästa jag sett från Japan. Blev nästan religös efter slutscenen, fy fanken vad underbar! Månader sedan jag såg denna film och ändå följer den fortfarande med
levelfive (Anmäl)   1/4 2012
Sannerligen ett mästerverk! 5a!
tpb (Anmäl)   20/9 2011
Säger som Kimchi, den växer hela tiden.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Eureka