Europa

Originaltitel: Europa
Regissör:Lars von Trier
Utgivningsår:1991

Om Europa:

Leopold, en tyskättad amerikan, kommer strax efter krigsslutet till sitt härjade moderland. Han får jobb som sovvagnskonduktör på Zentropaexpressen och förälskar sig i järnvägsmagnatens dotter. Detta leder emellertid till att han dras in i nynazistisk terrorverksamhet ...

Titel: The Element of Crime
Regissör: David Cronenberg
År: 1991
Genre: Drama, Kriminalare, Fantasy, Mysterium
Den nakna lunchen

Jean-Marc Barr, Udo Kier, Lars von Trier, Ernst-Hugo Järegård, Eddie Constantine, Benny Poulsen, Henning Jensen, Barbara Sukowa, Max von Sydow (röst), Erik Mørk, Jørgen Reenberg, Anne Werner Thomsen, Erno Müller, Claus Flygare, Holger Perfort

Lars von Trier, Niels Vørsel

Drama

Danmark, Sverige, Frankrike, Tyskland, Schweiz

Recension Europa

- Greenleaf sätter betyg 4 och skriver:
Handlingen utspelar sig i Tyskland under efterkrigstiden efter andra världskriget. Huvudpersonen Leopold Kessler anländer till Tyskland för att arbeta som kontrollant på ett tåg. Väl där hamnar han emellan två parter som vill utnyttja honom. På ena sidan står Tyskland och på andra sidan USA. Välkommen till Europa... Redan i öppningsscenen var jag helt inne i filmen och allt kändes som en dröm från...

Recension av Europa - Läs hela!

Diskussioner om Europa  (0 diskussioner)
Kommentarer om Europa (81 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Dele (Anmäl)   27/6 2015
Den största behållningen med denna film är det visuella som stundtals är bland det snyggaste jag har sett. Stämningsfullt är det också stundtals, men själva historien intresserar mig inte speciellt. Stark trea ändå.
Ful_fisk (Anmäl)   19/5 2015
Tidig Lars von Trier med galet snyggt foto och utsökt stämning. Otroligt bra! Nattsvart noir om efterkrigstiden i Tyskland. Hypnotisk och fängslande, med Ernst-Hugo Järegård i minnesvärd biroll. Bör ej missas.
Sture Stenhög (Anmäl)   16/4 2015
Lars von Triers Europa-trilogi har inte fallit mig i smaken alls, men den här var åtminstone bättre än de två tidigare filmerna, Här börjar jag verkligen känna igen von Trier, framför allt ser jag en del Dogville i det här, och visst finns här riktigt bra scener och visst väcks det intressanta frågor. Det är helt enkelt så att delar av filmen är bra, väldigt bra ibland t.o.m., men helheten engagerar mig aldrig riktigt. Lite för mycket krut läggs på hur det berättas, och lite för lite på vad som berättas. Det blir lite för mycket visuellt experimenterande i mitt tycke, men kanske behövde von Trier få allt sådant ur systemet för att komma dit han är idag. I så fall är jag helt och hållet positivt inställd till den här perioden, och den här rullen var trots allt värd att se. Stark tvåa
lucius (Anmäl)   30/12 2014
Kul att se en LVT-film gjord innan dogma-manifestet. Skön lek med noir-estetiken.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Europa