Everest

Originaltitel: Everest
Regissör:Baltasar Kormákur
Utgivningsår:2015

Om Everest:

En grupp bergsklättrare stöter på problem i form av en kraftig snöstorm när de skall bestiga Mount Everest.

Titel: Alive
Originaltitel: Into Thin Air: Death on Everest
Regissör: Robert Markowitz
År: 1997
Death on Everest

Jason Clarke, Josh Brolin, Jake Gyllenhaal, John Hawkes, Sam Worthington, Keira Knightley, Robin Wright, Michael Kelly, Emily Watson, Martin Henderson, Ingvar Eggert Sigurðsson, Vanessa Kirby, Elizabeth Debicki, Naoko Mori, Clive Standen, Thomas M Wright

William Nicholson, Simon Beaufoy

Drama, Thriller, Äventyr, Biografi

Storbritannien, USA, Island

Recension Everest

- Jules4893 sätter betyg 3 och skriver:
Everest är rå, kall och fysisk. Den känns trovärdig och lever upp till mina förväntningar. Filmens 121 minuter känns ungefär som 90 och det är spännande rakt igenom. Kanske är det just att de har satsat så mycket på att det ska kännas ”på riktigt” som gör tricket. Everest tar fart 1996 när en expedition med klättrare ska ta sig upp på Mount Everest. Deltagarna kommer från totalt olika bakgrund och...

Recension av Everest - Läs hela!

Diskussioner om Everest  (0 diskussioner)
Kommentarer om Everest (86 st)
deswhip (Anmäl)   14/7 2018
Den här är ju en sann historia och verkligheten är så otrolig i sig att det inte finns någon anledning att försköna eller överdriva. Det gör att filmen blir väldigt sevärd, som en dokumentär i ett mycket spännande dramaformat. Jag själv tycker man kunde gjort filmen en halvtimme längre för att få med lite mer detaljer i denna fantastiska historia. Då hade det kunnat bli en 4:a istället för 3+ av mig. Jag förstår däremot att någon helt oinsatt kanske har lättare att ta till sig filmen som den är.
dafreakish (Anmäl)   8/5 2018
I denna, troligtvis den bästa klättringsfilm jag sett, bjuds man på hisnande scenerier och starka scener. Problemet filmen har är de bitvis onödiga bakgrundshistorierna och karaktärsbeskrivningarna som inte är nödvändiga för genren. Men bra skådespelare och tunga scener ger slutbetyget en stabil trea.
tvamvarg (Anmäl)   25/2 2018
Tycker den var tight, och spännande trots att man vet utfallet.
flaxy (Anmäl)   24/2 2018
Spännande men inte en femma
Robkiller (Anmäl)   10/2 2018
Bergsklättrare på Everest. Fina vyer, dramatiskt och spännande. Helt ok.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Everest
Se filmen