Evigheten och en dag

Originaltitel: Mia aioniotita kai mia mera
Regissör:Theo Angelopoulos
Utgivningsår:1998

Om Evigheten och en dag:

Alexander har bara en kort tid kvar att leva. I morgon ska han åka till sjukhuset, som hans läkare sagt åt honom att göra när smärtan blir outhärdlig... Medan han väntar städar han ur sitt barndomshem, huset vid havet. Han hittar brev från den nu döda hustrun Anna. Han läser dem med nya ögon och förstår först nu hur mycket hon älskade honom. På vägen till sjukhuset räddar han en liten albansk pojke undan polisen och långsamt vågar Alexander låta vänskapen mellan dem växa. De ger sig av på en resa för att föra pojken hem till hans mormor i Albanien. I takt med att deras vänskap fördjupas - och tack vare den "nyvunna" kärleken till Anna - kommer Alexander mer och mer i kontakt med sina känslor, som han tidigare stängt av på grund av sjukdomen. Han tänker tillbaka på sitt liv, då och nu vävs samman och minnena blir verklighet.

Titel: Paraplyerna i Cherbourg
Regissör: Francis Ford Coppola
År: 1974
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium
Avlyssningen

Bruno Ganz, Helene Gerasimidou, Fabrizio Bentivoglio, Isabelle Renauld, Achileas Skevis, Despina Bebedeli, Iris Chatziantoniou, Vassilis Seimenis

Theo Angelopoulos, Tonino Guerra

Drama

Eternity and a Day, Mia eoniotita ke mia mera

Grekland, Frankrike, Italien
Med i listor: Guldpalmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Evigheten och en dag  (0 diskussioner)
Kommentarer om Evigheten och en dag (72 st)
Rai (Anmäl)   1/1 2018
Lite udda film, men för mig blir den för seg...
Henkoo (Anmäl)   9/8 2016
Oj va många tvåor :( Skärp er
Dele (Anmäl)   14/3 2016
Vacker foto och musik i en långsam film fylld med vördnad inför tillvaron. Väldigt pretentiös och ganska ojämn.
skäggtastic (Anmäl)   31/12 2013
I grunden vackert, berättat med goda intentioner, stundtals gnistrar det till och man tycker att det där var bra, men fallet blir för stort när det går så otroligt långsamt och virrar iväg i lurig poesi, en tvåa från mig för den är snart bortglömd.
Anonym_user_1 (Anmäl)   7/6 2013
Det är sant att jag blir lite trött på filmen och att den är seg, men det hindrar den inte från att vara en bra film ur ett större perspektiv. Tråden finns alltid där och jag känner inte att filmen stannar upp, det går bara lite långsamt ibland. Den påminner lite om Odysseus blick, vilket är en bra sak, men filmen i fråga är långt ifrån lika bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Evigheten och en dag