Originaltitel: The Evil Dead
Regissör:Sam Raimi
Utgivningsår:1981

Om Evil Dead:

Fem vänner åker till en avlägsen stuga där de ska vistas i några dagar. Efter en liten rundtur i huset hittar de en bok och en bandspelare. Boken är de Dödas Bok, och i bandspelaren sitter ett band med en översättning av en bit från boken. Ramsan har magiska krafter och väcker upp de onda krafter som finns i skogen... Då en av vännerna försvunnit i skogen och sedan kommit tillbaka får de andra bevittna en förändring: Flickan förvandlas till en zombie och vill döda de andra... Och utanför väntar de onda krafterna.

Titel: The Cabin in the Woods

Thriller, Skräck, Fantasy

Sam Raimi's The Evil Dead

Recension Evil Dead

- FreddyKrueger sätter betyg 3 och skriver:
Evil Dead är enligt många en klassiker bland skräck och de flesta säger att man måste ha sett den. Jag tycker att filmen inte lever upp till det rykte den har om att den är bäst och att den är jätteäcklig. Jag har sett mycket värre och kan definitivt säga att Braindead av Peter Jackson är äckligare. Varför filmen har klippts ner och censurerats så många gånger vet jag inte eftersom den inte är ett...

Recension av Evil Dead - Läs hela!

Med i listor: Video nasties
Diskussioner om Evil Dead  (0 diskussioner)
Kommentarer om Evil Dead (661 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
MaxMackan (Anmäl)   7/10 2016
Det är svårt att inte imponeras av hur de får till den här splatterrullen med ingenting. Innovativ, lagom mycket glimt i ögat och lek med klichéer. Och sjuka mängder blod.
Dele (Anmäl)   21/9 2016
Charmig och entusiastiskt genomförd lågbudgetskräckis.
Stygga-Vargen (Anmäl)   13/8 2016
Klassiker! En av de bästa splatterfilmerna någonsin!
Tsurugi (Anmäl)   22/2 2016
Eftersom jag inte är en Evil Dead hipster så föredrar jag "remaken". Mer eller mindre en 80-tals medelslasher/skräck på låg budget. Komplett med fula effekter och uselt skådespeleri. Trots allt detta och till viss del på grund av det så har den sin charm och är klart sevärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Evil Dead