Originaltitel: The Evil Dead
Regissör:Sam Raimi
Utgivningsår:1981

Om Evil Dead:

Fem vänner åker till en avlägsen stuga där de ska vistas i några dagar. Efter en liten rundtur i huset hittar de en bok och en bandspelare. Boken är de Dödas Bok, och i bandspelaren sitter ett band med en översättning av en bit från boken. Ramsan har magiska krafter och väcker upp de onda krafter som finns i skogen... Då en av vännerna försvunnit i skogen och sedan kommit tillbaka får de andra bevittna en förändring: Flickan förvandlas till en zombie och vill döda de andra... Och utanför väntar de onda krafterna.

Titel: The Cabin in the Woods

Thriller, Skräck, Fantasy

Sam Raimi's The Evil Dead

Recension Evil Dead

- The Rest sätter betyg 5 och skriver:
Evil Dead är skriven och regisserad av Sam Raimi och handlar om fem ungdomar som åker till en ensam stuga som de har hyrt. Men innan de knappt kommit in till stugan så hörs mystiska ljud från källaren och under en måltid slås källardörren upp. Några går ner för att titta och de hittar en gammal bandspelare och en rutten bok som ser ut att vara gjord av skinn. De bär upp och de bestämmer sig för att...

Recension av Evil Dead - Läs hela!

Med i listor: Video nasties
Diskussioner om Evil Dead  (0 diskussioner)
Kommentarer om Evil Dead (662 st)
Jaganatha (Anmäl)   31/10 2018
Evil Dead II är den bättre filmen, trots att den egentligen bara upprepar formeln. Men skräckfilm är genrefilm och då får man lov att upprepa sig. Originalfilmen går över alla gränser för god smak och när blodsplatterverkstan väl har satt igång finner den inga stopp. Den låga budgeten är hela tiden synlig och det finns brister i kontinuiteten, men filmen vinner ändå på något sätt genom pur energi. Man bör undanhålla sig från att äta under tiden, dock.
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
MaxMackan (Anmäl)   7/10 2016
Det är svårt att inte imponeras av hur de får till den här splatterrullen med ingenting. Innovativ, lagom mycket glimt i ögat och lek med klichéer. Och sjuka mängder blod.
Dele (Anmäl)   21/9 2016
Charmig och entusiastiskt genomförd lågbudgetskräckis.
Stygga-Vargen (Anmäl)   13/8 2016
Klassiker! En av de bästa splatterfilmerna någonsin!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Evil Dead