Evil Eye

Originaltitel: La ragazza che sapeva troppo
Regissör:Mario Bava
Utgivningsår:1963

Om Evil Eye:

En amerikansk sekreterare på besök i Rom blir vittne till ett i en serie av kvinnomord. Intrigen tätnar och kvinnan får hjälp av en läkare att nysta upp de hårt hoptvinnade trådarna.

Titel: Delitto allo specchio
Titel: Night of Violence
Originaltitel: Le notti della violenza
Regissör: Roberto Mauri
Night of Violence

John Saxon, Leticia Roman, Valentina Cortese, Robert Buchanan, Dante di Paolo, Gianni di Benedetto

Eliana De Sabata, Enzo Corbucci, Mino Guerrini, Franco Prosperi, Ennio De Concini, Mario Bava

Thriller, Skräck, Mysterium

The Girl Who Knew Too Much

Italien
Med i listor: Giallo
Diskussioner om Evil Eye  (0 diskussioner)
Kommentarer om Evil Eye (19 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   13/2 2018
Den tredje Bava jag ser, börjar fatta på riktigt att det här det här med fotot och att få saker att se väldigt snyggt, tilltalande och minnesvärt ut som är Bavas signum. Som film betyder inte den här så mycket för mig men den är bra om än lite rörig, men att jag inte riktigt hänger med beror nog mer på mig än på själva filmen. Filmen är även ganska rolig och jag skrattar flera gånger, men den slår inte över och blir jönsig och tramsig. Det här är också filmen som får mig att komma fram till att jag gillar John Saxon.
Krille80 (Anmäl)   5/8 2017
La ragazza che sapeva troppo är en väldigt snygg svart-vit film som ger oss ett mordmysterium med spänning och massor av atmosfär. Har man sett sin Hitchcock så kommer man känna igen sig och njuta av det visuella. Leticia Roman och John Saxon är sevärda. Hur filmen berättas är dock inte klockrent och ibland tappar jag fokus, ett fokus som då istället ligger på filmens som sagt visuella attraktion med sin fantastiska ljussättning. Filmen lockar mig dock att utforska giallo-genren mer utanför Argentos skapelser. 3+
niebaotan (Anmäl)   11/12 2015
Mario Bava gor ett mycket trivsamt giallo/mysterium med tydliga Hitchcock referenser. Det svartvita fotot ar urlackert, Leticia Roman och en ung John Saxon ar bra i respektive roller och historien (trots en del logiska luckor) lagom spannande. Farligt nara en 4a det har.
Fuzzy (Anmäl)   5/2 2015
Smart, snygg, sval och spännande. En av Bavas bästa helt klart!
karlmats (Anmäl)   18/3 2013
Min första giallo och jag blev positivt överraskad. Storyn är inte mycket att hänga i julgranen men jag misstänker att tanken mer är att njuta av de snygga miljöerna och atmosfären som faktiskt stundtals är riktigt tät. Roman gör ett bra jobb i huvudrollen men jag kan inte riktigt komma över vilken dolme John Saxons karaktär är. Att han ska springa runt och tokragga på henne mitt i mordhistorien känns sådär och när han säger att det viktigaste är att hon bara måste fokusera på honom istället vill man ju mest klappa till honom. De logiska luckorna haglar men som sagt storyn är kanske inte det viktigaste. Kul med killen som hittar en medvetslös kvinna på gatan en morgon och försöker väcka henne med sin fickplunta, är det en normal reaktion? Marijuanascenerna i början och slutet är också så absurda att de blir roliga. En stark 2a, och jag känner att genren har mer att bjuda på.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Evil Eye