Ex Machina

Originaltitel: Ex Machina
Regissör:Alex Garland
Utgivningsår:2015

Om Ex Machina:

Den 24-årige begåvade dataprogrammeraren Caleb vinner första priset i en tävling på sin arbetsplats om att tillbringa en vecka i en avsides belägen lyxvilla. Villan ägs av företagets grundare, Nathan, som även bor och arbetar där. På plats möter han ett projekt som Nathan uppfunnit - en vacker kvinnlig robot - och inser att även han är del i ett experiment.

Titel: Her
Regissör: Steven Spielberg
År: 2001
Genre: Drama, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
A.I.
Titel: Beyond the Black Rainbow
Originaltitel: Beyond the Black Rainbow
Regissör: Panos Cosmatos
År: 2010
Genre: Thriller, Skräck, Science Fiction
Film nr.: 92051
Beyond the Black Rainbow

Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Corey Johnson, Sonoya Mizuno, Claire Selby, Symara A Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani, Elina Alminas

Alex Garland

Drama, Thriller, Science Fiction, Mysterium

Storbritannien

Recension Ex Machina

- Martin_Sj sätter betyg 2 och skriver:
Ex Machina är Alex Garlands regidebut. Tidigare har han bl.a. skrivit manus till den lyckade postapokalyptiska skräckfilmen 28 dagar senare. Regissören har noggrant valt ut miljöer och scenografi till filmen och det gör att det estetiska stundtals imponerar stort. Men filmen är lika polerad på ytan som den är tom på innehåll. Spelet mellan Domhnall Gleeson som Caleb och Oscar Isaac som Nathan är oengagerande....

Recension av Ex Machina - Läs hela!

Diskussioner om Ex Machina  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ex Machina (163 st)
92axha10 (Anmäl)   20:37 27/2
Extremt välgjord film som ställer flera svåra frågor om vad som är levande, mänsklighet och intelligens
Tim Buckley (Anmäl)   15/12 2018
(rek 4a) Alicia Vikander har alltid varit en blek tvåplus skådespelare av de slag som aldrig är vare sig bra eller dålig. Så att spela en känslolös android passar henne bra. Filmen hade mått bra av mer dialog. Filmens andra halva blir dock ganska bra till sist. Filmen \'Her\' känns rekommendabel för den som vill se mer AI.
setterwall (Anmäl)   14/12 2018
Börjar förstå hypen över Alicia. Vilket skådespeleri!
HerrNenne (Anmäl)   9/12 2018
Den är fantastiskt snygg. Hade velat gå ännu mer på djupet, men frågan är om den hade lyckats vara lika rättfram och bra då. Hade föredragit om karaktärerna var skrivna lite annorlunda ibland.
JD (Anmäl)   11/11 2018
För den som får ångest av att slänga bort tio timmar av sitt liv på Westworld säsong 1 är det här ett minimalistiskt substitut. Samma tema och i stort sett samma historia. Snyggt, men jag har lite svårt för skådespelare (Isaac) som spelar självbelåtna ”dudes” på ett självbelåtet ”dudeigt” sätt. Dessutom lite tröttsamt att androidgenren alltid tycker sig ha carte blanche för att dregla och åter dregla över nakna kvinnokroppar. De är ju bara robotar så full frontal nudity är väl helt ok?
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ex Machina