Excalibur

Originaltitel: Excalibur
Regissör:John Boorman
Utgivningsår:1981

Om Excalibur:

Historien om den unge riddaren Arthur, som, helt oväntat, lyckas frigöra det förtrollade svärdet Excalibur från sin sten. Han utropas till konung och försöker därefter leda sitt land tillsammans med sin gåtfulla rådgivare.

Titel: Conan – barbaren
Originaltitel: Harry Potter and the Sorcerer's Stone
Regissör: Chris Columbus
År: 2001
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mysterium
Harry Potter och de vises sten

Gabriel Byrne, Liam Neeson, Helen Mirren, Patrick Stewart, Nigel Terry, Ciarán Hinds, Corin Redgrave, Nicol Williamson, Nicholas Clay, Cherie Lunghi, Paul Geoffrey, Robert Addie, Keith Buckley, Katrine Boorman

Rospo Pallenberg, John Boorman, Thomas Malory

Drama, Action, Romantik, Äventyr, Fantasy

Med i listor: Arthur-sagan, Fantasy
Diskussioner om Excalibur  (0 diskussioner)
Kommentarer om Excalibur (201 st)
Rai (Anmäl)   7/3 2018
Nej, den här filmen är för seg för min smak!!!
Engravadlax (Anmäl)   3/1 2018
Det är som The Room, fast alla är Tommy Wiseau, i full stridsmundering, och alla repliker levereras med MAXIMAL INTENSITEEET.
Filmfantast86 (Anmäl)   22/10 2017
Bumbi78 (Anmäl)   22/1 2017
Pampigt, svulstigt och en aning drömsk atmosfär där allt ska glimma och belysas med grönt. Trivsam hur som helst och verkar få med det mesta i Arthur-sagan. Gillar man riddare i rustningar och mytologi ska man absolut ge Excalibur en chans. Kan inte släppa tanken på det enorma jobb de måste ha haft med alla scenbyggen och kulisser i en tid då cgi ej var påtänkt.
saggesaliv (Anmäl)   8/9 2016
Klinkande metaller och maskulina grymtningar, medeltida middagar och en släng magi! Excalibur är en salig blandning utav en massor. Det är definitivt en underhållande film trots att den är full med brister. Hela filmen präglas av ett alldeles för stort överspel från samtliga skådespelare, något som stör mig i början men som jag efter ett tag beslutar mig för att strunta i. Jag släpper lite på det filmkritiska ögat och gottar mig i underhållningsvärdet. Det är mycket, nästan för mycket, som ska pressas in på ynka 140 minuter. Detta resulterar lite för ofta i för hastig och virrig klippning, vissa scener som skyndas fram och en historia som pressas lite för mycket för att det ska bli fullt njutbart. En mäktig historia som denna hade behövt minst tre timmar på sig för att nå ut sin fulla rätt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Excalibur