eXistenZ

Originaltitel: eXistenZ
Regissör:David Cronenberg
Utgivningsår:1999

Om eXistenZ:

eXistenZ är ett spel som spränger gränsen mellan verklighet och fantasi och går direkt in i spelarens allra djupaste önskningar och fruktan. Efter ett avrättningsförsök flyr den världsberömda speldesignern Allegra Geller tillsammans med en marknadsföringstrainee. De har med sig den enda kopian och måste nu testa spelet för att avgöra om det har skadats i attacken.

Titel: Inception
Regissör: Gabriele Salvatores
År: 1997
Genre: Action, Science Fiction
Nirvana

Jennifer Jason Leigh, Jude Law, Ian Holm, Willem Dafoe, Christopher Eccleston, Don McKellar, Callum Keith Rennie, Robert A Silverman, Kris Lemche, Oscar Hsu, Sarah Polley

David Cronenberg

Action, Thriller, Skräck, Science Fiction

Existenz

Kanada, Storbritannien

Recension eXistenZ

- FoQuz sätter betyg 4 och skriver:
Vad är spel och vad är verklighet? Det är det man frågar sig i eXistenZ. eXistenZ handlar om spelutvecklaren Allegra Geller som har samlat ihop en grupp människor som ska testa hennes nya spel med just namnet eXistenZ. Men då de ska sätta igång kastar sig en kille fram och skjuter henne med någon typ av organisk pistol, ganska sjukt. Hon överlever dock och lyckas smita därifrån med en kille vid...

Recension av eXistenZ - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2000
Diskussioner om eXistenZ  (0 diskussioner)
Kommentarer om eXistenZ (336 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Kass
ekback (Anmäl)   28/7 2016
Intressant concept men karaktärerna var sjukt stela och mycket kändes krystat och malplacerat.
spiel mit mir (Anmäl)   17/4 2016
Hur har jag kunnat missa den här?! Sevärd och annorlunda med svårförutsägbart slut. Gillar Defoes inhopp och står faktiskt ut med Jason Leigh fast jag inte tål henne i vanliga fall! Way to go!
todape (Anmäl)   17/5 2015
Gillade den mycket när den var ny och har sedan sett om den flera gånger. En film som tappar lite hela tiden. Helhetsintrycket känns sådär. Storyn är anmärkningsvärt naivt skrivet där det blir lite väl löjligt. Tilltalade mig som yngre, men inget som tilltalar mig längre. 4/10
Amx (Anmäl)   6/4 2015
Jag gillade den. Kanske höger om jag ser om den.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till eXistenZ