Exorcisten: Begynnelsen

Originaltitel: Exorcist: The Beginning
Regissör:Renny Harlin
Utgivningsår:2004

Om Exorcisten: Begynnelsen:

Filmen utspelar sig före den klassiska originalfilmen Exorcisten från 1973 och handlar om fader Merrins första möte med djävulen när han svag i sin tro agerar gravplundrare i Afrika efter andra världskriget.

Titel: Exorcisten
Regissör: John Boorman
År: 1977
Genre: Drama, Skräck, Science Fiction, Fantasy
Exorcisten 2 - kättaren

Stellan Skarsgård, Izabella Scorupco, James Bellamy, Ben Cross, Ralph Brown, James D'Arcy, Antonie Kamerling, Julian Wadham, Alan Ford, David Bradley (II), Andrew French

William Wisher Jr, Caleb Carr, Alexi Hawley

Drama, Thriller, Skräck

Recension Exorcisten: Begynnelsen

- Silverbullit skriver:
Handling, Stellan Skarsgård spelar den desillusionerade f.d. prästen Fader Lankester Merrin (som förföljs av onda minnen från 2:a världskriget) som numer sadlat om till arkeolog. I Cairo närmas han av en läbbig antikvitetssamlare (Ben Cross, månne han fick rollen som referens till sin underbara roll som präst i The Unholy?) som vill få honom att delta i en brittisk arkeologisk utgrävning i Turkanaregionen...

Recension av Exorcisten: Begynnelsen - Läs hela!

Diskussioner om Exorcisten: Begynnelsen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Exorcisten: Begynnelsen (226 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Fiskjävel (Anmäl)   31/10 2016
En svag film som ibland känns lite för mycket för sitt eget bästa. Allt våld, äckel och död tröttnar man snabbt på. Till slut sitter man bara och väntar på utgången av det hela, vilket inte visar sig vara något uppseendeväckande. 2-.
Sture Stenhög (Anmäl)   1/10 2015
Det här började hyfsat och gick sedan stadigt nedåt. Stellan är bra, och jag gillar arkeologi-temat lite grann. Överhuvudtaget gör man ett helt okej jobb med uppbyggnaden. Ganska snart blir det dock tydligt att man inte har något intressant att berätta, att jag redan från början är ljummet inställd till filmseriens mytologi hjälper väl inte till heller. Det är emellertid fortfarande en medioker film fram till upplösningen, men den är både långdragen och väldigt svår att ta på allvar. Så där tippar det hela över och blir en direkt dålig film. Fortfarande bättre än de två tidigare uppföljarna dock
Lotso (Anmäl)   24/9 2015
I sin helhet är detta en misslyckad film som inte alls behövdes göras i första taget. Jag behöver inte se en prequel till hur Father Merrin hittade demonen eller hans liv innan Regan. Första filmen lyckades skapa denna fantastiska mystik och uppbyggnad som inte alls behövde någon vidare utveckling. Det var en del av det läskiga men också stämningsfulla med filmen. Den ger oss precis det vi behöver veta och inte mer. Vad som räddar filmen från total bottennapp är Stellan Skarsgård, men även han kan inte rädda filmen helt och hållet. Speciellt inte när det kryllar av usla dataeffekter och en films vars simpla handling blir en enda röra. Men varför klagar jag, detta är ju bara en prequel. Det sägs att när jag skriver detta där ska komma en remake på första filmen. Det är nog där vi ska rikta all vår ilska mot härnäst...
johnaleks (Anmäl)   11/6 2013
lider väl av de flesta problem som produktioner där pengarna fått bestämma gör, man spelar med de säkra enkla korten, samtidigt är det inte alltför illa heller och definitivt bättre en Shraders version
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Exorcisten: Begynnelsen