Exorcisten

Originaltitel: The Exorcist
Regissör:William Friedkin
Utgivningsår:1973

Om Exorcisten:

Regan, en ung flicka, börjar bete sig allt konstigare. Det börjar med konstiga ord och urin på golvet, och snart börjar hennes säng röra sig utan att någon förstår varför. Hennes mamma blir orolig och kallar på en präst som får i uppgift att hjälpa till. Han och fader Merrin ska försöka driva ut den onda kraft som tagit över Regan innan hon dör. År 2000 släpptes en Director's Cut av filmen.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Scott Derrickson
År: 2005
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck
Besatt

Max von Sydow, Ellen Burstyn, Lee J Cobb, Jason Miller (I), Linda Blair, Kitty Winn, Jack MacGowran, Vasiliki Maliaros, Peter Masterson, Robert Symonds, Rudolf Schündler, William O'Malley, Barton Heyman, Gina Petrushka, Mercedes McCambridge (röst)

William Peter Blatty

Drama, Thriller, Skräck

Recension Exorcisten

- Robdasnobb sätter betyg 5 och skriver:
1949 så gick William P. Blatty och köpte en dagstidning. I denna tidning fick han syn på en artikel som handlade om en exorcism av en 13-årig besatt pojke från Maryland. Antagligen intresserade den här artikeln Blatty eftersom han 1971 släppte en bok där han berättade historien om 12-åriga Regan som blir besatt av en Demon som påstår sig vara Djävulen själv. Två år senare bestämmer sig Warner Brothers...

Recension av Exorcisten - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2000, Onda barn, Startpaket 1
Diskussioner om Exorcisten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Exorcisten (517 st)
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Detta är en riktig riktigt skräck klassiker. Det är klart att realism filtret måste vara nere när man ser på en sån här film. Men det gäller ju för det mesta när det handlar om skräck film. Klarar man det så blir det här skrämmande och kusligt. En rolig skräck upplevelse som står sig hyfsat bra mot modernare skräckvarianter.
riddarkato (Anmäl)   8/12 2016
En av de bästa skräckfilmer som någonsin har gjorts. Jason Miller i rollen som Father Damien Karras är antagligen den bästa birollen i filmhistorien.
EvilNed (Anmäl)   7/12 2016
Jättefin film med fängslande och naturalistisk stil. Lågmäld, knappt någon musik och långsamt fortskridande story. Jag satt väldigt intresserad trots att knappt något händer! Däremot var skräckelementen lite förlegade... vad var folk rädda för på 70-talet egentligen, spyor och svordomar? Inte så läskig direkt.
MaxMackan (Anmäl)   30/10 2016
De som skriver av skräckfilm som någon sorts popcornluktande billig filmpop har uppenbarligen aldrig sett den här filmen.
Stygga-Vargen (Anmäl)   11/10 2016
Har bara sett director's cut-versionen av denna klassiker och den är väldigt bra. En klassiker och ett mästerverk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Exorcisten