Exorcisten

Originaltitel: The Exorcist
Regissör:William Friedkin
Utgivningsår:1973

Om Exorcisten:

Regan, en ung flicka, börjar bete sig allt konstigare. Det börjar med konstiga ord och urin på golvet, och snart börjar hennes säng röra sig utan att någon förstår varför. Hennes mamma blir orolig och kallar på en präst som får i uppgift att hjälpa till. Han och fader Merrin ska försöka driva ut den onda kraft som tagit över Regan innan hon dör. År 2000 släpptes en Director's Cut av filmen.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Renny Harlin
År: 2004
Genre: Drama, Thriller, Skräck
Exorcisten: Begynnelsen

Max von Sydow, Ellen Burstyn, Lee J Cobb, Jason Miller (I), Linda Blair, Kitty Winn, Jack MacGowran, Vasiliki Maliaros, Peter Masterson, Robert Symonds, Rudolf Schündler, William O'Malley, Barton Heyman, Gina Petrushka, Mercedes McCambridge (röst)

William Peter Blatty

Drama, Thriller, Skräck

Recension Exorcisten

- FreddyKrueger sätter betyg 4 och skriver:
Exorcisten handlar om en tolvårig tjej vid namn Regan som en dag blir besatt av ett ont väsen. Hennes röst blir mörkare och ansiktet förändras. Vid en fest går hon ner och säger att gästerna i huset kommer att dö uppe i himlen och pissar på mattan. Först tror man att det har något med hjärnan att göra men allt blir bara värre och värre. Ingen vet vad som händer med tjejen tills mamman kallar hem en...

Recension av Exorcisten - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Drama Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2000, Onda barn, Skräck Top 50, Startpaket 1, Thriller Top 50
Diskussioner om Exorcisten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Exorcisten (521 st)
djonipony (Anmäl)   24/9 2018
Höjer mitt 15 år gamla betyg (såg den för längre sedan än så) efter omtitt. Absolut sevärd!
päronanton (Anmäl)   22/5 2018
Denna är en väldigt välgjord skräckfilm som jag fortfarande kan tycka är obehaglig men den håller verkligen!
gjoob (Anmäl)   27/3 2018
Man kan se var många senare skräckfilmer och t o m hela subgenrer har fått inspiration ifrån. Många klassiska scener som håller än idag. Hela filmen är bra, men exorcistdelen gav mig rysningar, lyfter nästan på egen hand upp filmen till en femma. Lysande skådespelarinsatser.
olli51 (Anmäl)   26/10 2017
Troligtvis den bästa i den kategorin
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Detta är en riktig riktigt skräck klassiker. Det är klart att realism filtret måste vara nere när man ser på en sån här film. Men det gäller ju för det mesta när det handlar om skräck film. Klarar man det så blir det här skrämmande och kusligt. En rolig skräck upplevelse som står sig hyfsat bra mot modernare skräckvarianter.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Exorcisten