Experimentet

Originaltitel: Das Experiment
Regissör:Oliver Hirschbiegel
Utgivningsår:2001

Om Experimentet:

Ett nedlagt fängelse byggs om till ett forskningslab med celler, järngrindar och övervakningskameror. I två veckor ska 20 manliga deltagare spela antingen fångar eller vakter. Fångarna ska vara inlåsta och följa, till synes, enkla regler medan vakterna enbart ska hålla ordningen utan att använda fysiskt våld. Alla kan hoppa av projektet när som helst men går då miste om den ekonomiska ersättning som utlovats. I början är känslorna mellan de båda grupperna osäkra och något empatiska. Men snart uppstår gräl och vakterna börjar ta i mer än nödvändigt för att upprätthålla ordning. Filmen är baserad Stanford Prison-experimentet som genomfördes 1971.

Titel: The Experiment
Originaltitel: Compliance
Regissör: Craig Zobel
År: 2012
Compliance

Moritz Bleibtreu, Christian Berkel, Oliver Stokowski, Andrea Sawatzki, Stephan Szasz, Justus von Dohnányi, Maren Eggert, Wotan Wilke Möhring, Nicki von Tempelhoff, Timo Dierkes, Antoine Monot Jr, Philipp Hochmair, André Jung, Lars Gärtner, Edgar Selgem

Christoph Darnstädt, Don Bohlinger, Mario Giordano

Drama, Thriller

Tyskland

Recension Experimentet

- Solers sätter betyg 5 och skriver:
Das Experiment är en informativ titel på nämnda film. Den handlar om ett experiment där försökspersonerna (alla män) antingen får i uppgift att utgöra fångar eller vakter för sagda fångar. För detta ska de få en viss summa pengar, såvida de inte bestämmer sig för att hoppa av, vilket de är garanterade att kunna välja. Das Experiment är en bra film på de flesta sätt det går att vara bra på för en...

Recension av Experimentet - Läs hela!

Diskussioner om Experimentet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Experimentet (449 st)
Makta (Anmäl)   23:08 16/7
Ganska slö efter att man har sett Die Welle.
sparriskrigarn (Anmäl)   23/7 2018
Börjar lovande och är mycket intressant, men ballar ur fullständigt och får extremt låg trovärdighet.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
BarryHero (Anmäl)   7/7 2017
Definitivt overskattad och alldeles for overdriven mot slutet (aven om det fortfarande var ratt spannande och till och med komiskt) men OK film anda. Storde mig ocksa pa karlekshistorien (speciellt med tanke pa att hon inte ens var snygg) men den hade val anda sin plats i filmen forstod man senare.
Haroo (Anmäl)   18/6 2016
Läst en hel del om experimentet, tyvärr mötte inte filmen förväntningarna. Kanske var det orättvisa förvätningar, kanske är den helt enkel överskattad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Experimentet