Eye in the Sky

Originaltitel: Eye in the Sky
Regissör:Gavin Hood
Utgivningsår:2015

Om Eye in the Sky:

Överste Katherine Powell leder ett hemligt drönaruppdrag, från högkvarteret i England, med mål att fånga en ökänd terroristgrupp som gömmer sig i Nairobi, Kenya. När hon och hennes team upptäcker att terroristerna planerar att utföra en självmordsattack, ändras ordern snabbt från "tillfångata" till "döda". Precis när man ska inleda den dödliga attacken mot terroristernas näste upptäcker piloten en lekande nioårig flicka precis vid huset, och man ställs inför ett svårt val.

Titel: Good Kill
Regissör: Carlos Saldanha, Mike Thurmeier
År: 2009
Genre: Komedi, Familjefilm
Scrat in Love

Helen Mirren, Alan Rickman, Aaron Paul, Barkhad Abdi, Aisha Takow, Phoebe Fox, Gavin Hood, Iain Glen, Jeremy Northam, Richard McCabe, Monica Dolan, Francis Chouler, John Heffernan, Babou Ceesay, Kim Engelbrecht, Carl Beukes, Armaan Haggio

Guy Hibbert

Drama, Thriller, Krig

Storbritannien, Sydafrika
Diskussioner om Eye in the Sky  (0 diskussioner)
Kommentarer om Eye in the Sky (47 st)
setterwall (Anmäl)   25/12 2018
Intressant och bitvis väldigt spännande även om utgången aldrig är överraskande. Hade velat se mer av efterspelet och som tittare hade jag gärna getts fler tillfällen att få ta ställning till själva huvudfrågan, avfyra eller inte avfyra?
sawa (Anmäl)   9/10 2018
Bitvis _väldigt_ spännande, men kanske inte så särdeles trovärdig. Det finns en väldigt stor del man helt missade: Vad hände sedan? Det skulle vara intressant att ta del av hur resonemanget går hos politikerna efteråt, och var det en effektiv åtgärd? Många lösa trådar. Fast det sparar man kanske till en uppföljare?
NoWireHangers (Anmäl)   6/6 2018
Höjer till svag fyra efter några dagar.
NoWireHangers (Anmäl)   4/6 2018
Ganska intressant skildring av hur närmast farsartat ineffektiv krigsföring kan bli när beslut som behöver fattas snabbt ska hänskjutas från militär till politiker och överanalyseras utifrån insatsregler och vilka personliga politiska konsekvenser det ena eller andra beslutet kan få för olika politiker. Det är lätt att känna Mirrens och Rickmans frustration över att inte kunna göra sitt jobb utan att behöva fråga om lov från politiker och jurister. Stark trea.
zyxz (Anmäl)   18/1 2018
Grymt spännande bitvis och en bra skildring av de etiska frågorna som kan uppstå i krig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Eye in the Sky