Eyes Wide Shut

Originaltitel: Eyes Wide Shut
Regissör:Stanley Kubrick
Utgivningsår:1999

Om Eyes Wide Shut:

En ödesdiger vinternatt i New York ger sig Dr William "Bill" Harford ut på en erotisk utflykt som kan komma att hota hans äktenskap. En utflykt där han även riskerar att bli inblandad i en obehaglig mordhistoria. Allt detta till följd av att hans fru bekänt att hon vid ett tillfälle åtrått en annan man. Berättelsen sveper över känslor som tvivel, rädsla, självinsikt och försoning.

Titel: Sleeping Beauty
Originaltitel: La notte
Regissör: Michelangelo Antonioni
År: 1961
Natten

Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Madison Eginton, Marie Richardson, Todd Field, Rade Serbedzija, Leon Vitali, Vinessa Shaw, Alan Cumming, Leelee Sobieski, Sky du Mont, Julienne Davis, Thomas Gibson

Stanley Kubrick, Frederic Raphael

Drama, Thriller, Mysterium

USA, Storbritannien

Recension Eyes Wide Shut

- dirtypoison sätter betyg 4 och skriver:
Jag hade hjärtklappning genom hela denna film. Kubrick har skapat en extremt intensiv stämning som kittlar i hela kroppen även om den har väldigt lågt tempo. Detta är exceptionellt professionellt gjort och visar verkligen Kubricks talanger som filmskapare . Jag har inte sett överdrivet mycket med Tom Cruise men det jag har sett har aldrig imponerat mig. Dock så spelar han denna roll något så oerhört...

Recension av Eyes Wide Shut - Läs hela!

Diskussioner om Eyes Wide Shut  (1 diskussioner)
Kommentarer om Eyes Wide Shut (682 st)
LukeSkywalker (Anmäl)   08:56 13/2
Perfektion
Sarakin76 (Anmäl)   20/12 2017
Det første som slår meg med denne filmen er at Nicole ikke kan spille ruspåvirket på en troverdig måte. Tom er stabil som vanlig. Filmen har mange kvaliteter men også mange mangler. Men bitvis spennende og klart severt -4.
Nalleman (Anmäl)   17/12 2017
Sjukt överreklamerad film!
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Stämningsfull
92axha10 (Anmäl)   23/9 2017
Den här filmen har så många lager att den är svår att fånga direkt. Jag kan förstå att folk inte gillar den men kan lika mycket förstå dem som gillar den. Ämnet den berör är däremot intressant och den surrealistiska stämningen gör att det hela känns som en dröm.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Eyes Wide Shut