Fåglarna

Originaltitel: The Birds
Regissör:Alfred Hitchcock
Utgivningsår:1963

Om Fåglarna:

En kvinna vid namn Melanie Daniels åker till den lilla kuststaden Bodega Bay för att leta reda på en man hon är intresserad av. Vid ankomsten till staden blir hon oförklarligt attackerad av en fiskmås. Plötsligt samlas tusentals fåglar i staden och allt fler invånare utsätts för attacker.
Se filmen på iTunes

År: 1972
Grodorna
Titel: Black Zoo
Originaltitel: Black Zoo
Regissör: Robert Gordon (I)
År: 1963
Black Zoo
Titel: Long Weekend
Originaltitel: Long Weekend
Regissör: Colin Eggleston
År: 1978
Genre: Thriller, Skräck
Long Weekend

Tippi Hedren, Rod Taylor, Jessica Tandy, Suzanne Pleshette, Veronica Cartwright, Ethel Griffies, Charles McGraw, Ruth McDevitt, Lonny Chapman, Joe Mantell, Doodles Weaver, Malcolm Atterbury, John McGovern, Karl Swenson, Richard Deacon, Elizabeth Wilson

Evan Hunter

Romantik, Thriller, Skräck

Recension Fåglarna

- johan_j sätter betyg 3 och skriver:
Fåglar kan inte bli så här aggressiva. De blev det. En förklaring till varför, tack. Denna 60-talsfilm, i färg, börjar som en kärleksdrama och övergår i en inte alltför skrämmande rysare. En medelålders kvinna åker till en liten kuststad för att lämna över en fågel som födelsedagspresent till en flicka vars far kvinnan är förtjust i. Där blir hon attackerad av en mås. Inom kort tid växer sig fågelskarorna...

Recension av Fåglarna - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Daphne Du Maurier
Diskussioner om Fåglarna  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fåglarna (449 st)
Rai (Anmäl)   18/12 2018
Gillar den här filmen och den håller fortfarande...
Norpan0 (Anmäl)   8/3 2018
Den är riktigt bra. Jag skulle gärna se en remake, med dagens teknik och lite minde hjälplösa kvinnor. Tänk er folk som ska filma med mobilerna och blir attackerade.
vonadel (Anmäl)   5/2 2018
Alfred Hitchcock. Jo, nog hade han något speciellt. Fantastiskt bra för sin tid. Tyvärr har ju tiden sprungit iväg en del, och tekniken med den. Kan bara tänka mig hur bra det hade varit om Mr. Hitchcock varit aktiv idag. Vissa riktigt bra scener i denna, men flera mindre bra, och som man aldrig hade accepterat idag. 6/10
yrkeschaufföre (Anmäl)   3/1 2018
Den är så vansinnigt snygg, tyvärr är det kanske anledningen till att Tippi aldrig blir riktigt attackerad? Den är inte speciellt otäck men stämningen är obehaglig, man kanske skulle jobbat mer åt det hållet. En fyra trots allt.
Nalleman (Anmäl)   2/1 2018
Nja kanske höll för sin tid men idag.... Psycho eller I sista minuten är bra mycket bättre.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fåglarna