Fahrenheit 451

Originaltitel: Fahrenheit 451
Regissör:Ramin Bahrani
Utgivningsår:2018

Om Fahrenheit 451:

I en skrämmande framtid jobbar en ung man som brandman, med ansvar för att bränna alla böcker. Men när han möter en ung kvinna börjar han ifrågasätta sina gärningar. Andra filmatiseringen av Ray Bradburys roman.

Michael B Jordan, Michael Shannon, Sofia Boutella, Lilly Singh, Khandi Alexander, Keir Dullea, Daniel Zolghadri, Martin Donovan (II), Raoul Bhaneja, Ted Whittall, Grace Lynn Kung, Joe Pingue, Dylan Taylor, Saad Siddiqui, Andy McQueen, Jane Moffat

Ramin Bahrani, Amir Naderi

Drama, Science Fiction

Diskussioner om Fahrenheit 451  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fahrenheit 451 (9 st)
Jaganatha (Anmäl)   00:18 20/4
Ray Bradburys dystopi över framtidens samhälle grundade sig tydligen på att han själv en gång blev stoppad av polis för att han var ute och promenerade istället för att göra som hederligt folk och sitta hemma och glo på den relativt nya uppfinningen television. Uppdateringen av historien om en brandkår med uppgift att bränna böcker för att kontrollera vad som får tänkas och sägas är inte helt tillfredsställande, men Michael Shannons insats i skurkrollen är helt godkänd och god science fiction ska ju helst grunda sig på något slags filosofisk frågeställning och på den punkten sviker inte filmen.
Robkiller (Anmäl)   26/10 2018
TV-film som aldrig tar sig... och en handling som knappast engagerar... nej det här var mest tråkigt.
Sture Stenhög (Anmäl)   16/10 2018
Bättre än sitt rykte ändå. Jag hade förvisso gärna sett att man hade lyckats bättre med att skapa en framtidsvärld som känns levande, och filmen hade mått bra av att vara lite mer fokuserad. Den här historien är trots allt relevant av en mängd anledningar just nu, och man borde ha valt en av dem att tydligare rikta huvudfokus på. Men jag gillar att man försöker göra en uppdatering av förlagan och sätta sin egen prägel på den. Jag hade lite problem med bokens teknikfientliga konservatism, men den ser man som tur är inte skymten av här, istället blir tekniken ett verktyg i frihetskampen. Som svensk känner man dessutom lätt igen sig i problematiken med en befolkning som frivilligt har valt att bli förslavade. Annars är Michael Shannon som vanligt bra, och Sofia Boutella klarar sig fint också. Men det går fortfarande inte att komma ifrån att det fanns mer potential här än vad man lyckas ta tillvara på. Särskilt inledningen där världen och karaktärerna ska etableras känns hafsig och övertydlig. Kanske hade man kunnat förlänga speltiden med 20 minuter och lägga dem på att få följa huvudpersonen i hans vardag innan storyn kickar in på allvar. Men det räcker iaf till en något svag trea
Ghostface (Anmäl)   12/10 2018
Konstigt skriven film med luckor och en grundpremiss som har setts många gånger tidigare. Michael Shannon stjäl sina scener och höjer betyget ett snäpp.
yangbo (Anmäl)   26/5 2018
4a för tanken, som Maos kulturrevolution plus illuminati new world order I en hemsk nära möjlig framtid om människan låter sig styras av endast några få och till sist en. Olika är bra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fahrenheit 451