Betyg idag: 1 204 Besökare idag: 4 620

Originaltitel: Fahrenheit 451
Regissör:François Truffaut
Utgivningsår:1966

Om Fahrenheit 451:

Guy Montag är brandman i ett London där böcker har förbjudits, eftersom de distraherar medborgarna. De böcker som påträffas bränns demonstrativt på bål. Baserad på romanen av Ray Bradbury.

Titel: 1984
Regissör: Peter Watkins
År: 1969
Genre: Drama, Krig
Gladiatorerna

Julie Christie, Oskar Werner, Cyril Cusack, Anton Diffring, Bee Duffell, Jeremy Spenser, Alex Scott, Ann Bell, Arthur Cox, Noel Davis, Eric Mason, Anna Palk

François Truffaut, Jean-Louis Richard

Drama, Science Fiction

Storbritannien

Recension Fahrenheit 451

- zettinger sätter betyg 5 och skriver:
Man skulle kunna tänka sig att François Truffauts samhällskritiska film Fahrenheit 451 - en filmatisering av Ray Bradburys bok med samma namn - var brännande het när den kom ut 1966 då Europa var drabbat av både den ena och andra kommunistiska förtryckarregimen, och att den skulle ha tappat aktualitet idag. Och det är förvisso kanske sant, om man bara intresserar sig för hur samhället ser ut idag,...

Recension av Fahrenheit 451 - Läs hela!

Med i listor: Pembletons favorit-soundtrack, Sci Fi-litteraturbaserat
Diskussioner om Fahrenheit 451  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fahrenheit 451 (120 st)
#54 (Anmäl)   23:00 19/1
Intressant, men inte särskilt engagerande.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   18/7 2017
En ganska lyckad filmatisering, i vissa aspekter är den rent av en förbättring jämfört med boken. Jag fann boken lite för tjurigt konservativ och utvecklingsfientlig, och de tendenserna finns inte på samma sätt här. Jag gillar också den visuella gestaltningen av den här världen, den lite torra brittiska framtoningen passar materialet bra. Brandbilsutryckningarna är pompösa på helt rätt sätt dessutom. De intressanta teman som boken för med sig slarvas heller inte bort, men själva storyn är lite tunn, och det blir ännu tydligare här eftersom filmen lyckas sämre än boken med att förmedla den förändring som huvudpersonen går igenom. På det stora hela är det iaf sevärt för den som gillar sina dystopiska framtidsskildringar
Petterror (Anmäl)   8/2 2017
Filmen tappade lite i slutet, men en stark 3:a!
Albion (Anmäl)   13/1 2017
Visst är det en skruvad film som ändå är imponerande konsekven i det tämligen taffliga formspråket. Det hela känns alltför fånigt. En liten kul passus är att regissören Truffauts nydanande skapelse, filmmagasinet Cahiers des Cinema, flimrar förbi i all hast i ett av de brinnande bokbålen. Nja detta var väl ingen vidare filmupplevelse annars och betyget blir en stark 2;a, dvs 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fahrenheit 451