Fahrenheit 9/11

Originaltitel: Fahrenheit 9/11
Regissör:Michael Moore
Utgivningsår:2004

Om Fahrenheit 9/11:

Kritisk dokumentär om vad som hände i USA:s regering efter den 11 september 2001, och hur Bush sägs ha utnyttjat situationen för att vinna folkets förtroende.
Se filmen på CDON

Dokumentär

Fahrenheit 911

Recension Fahrenheit 9/11

- connya sätter betyg 3 och skriver:
Moore öppnar filmen som just en film. Vi får se hur diverse betydelsefulla personer i Amerika får mikrofoner på sig, hur de blir sminkade och klara för att vara med i TV. Sedan under två timmar avslöjar Michael Morre den ena hemsa faktan efter den andra. Tyngdpunkten ligger på George Bush, men vi slussas mellan vita huset och dess politik till de hemska händelserna den 11 september och till ett hemskt...

Recension av Fahrenheit 9/11 - Läs hela!

Med i listor: Dokumentär Top 50, Guldpalmer, Norrköping Filmfestival Flimmer 2004
Diskussioner om Fahrenheit 9/11  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fahrenheit 9/11 (818 st)
Rai (Anmäl)   8/2 2018
Rätt bra faktiskt!!!
timbo93 (Anmäl)   8/6 2015
Det är något i berättarspråket som gör det lite larvigt... Men vissa delar från Irakkriget är makalöst bra klippta!
Krille80 (Anmäl)   18/11 2014
Det känns som om den här typen av granskande filmer behövs för att hålla debatten om vad som verkligen händer i USA levande. Dock känns detta alltför mycket som en vendetta mot Bush än en riktig informativ dokumentär. Denna gången tänjer Moore alldelse för mycket på reglerna för en dokumentär och det blir för kommersiellt. Dock viktig!
JeremyClarkson (Anmäl)   24/10 2014
När jag såg den här filmen då den var aktuell tyckte jag att den var Michael Moores bästa film dittills, men efter att ha sett "9/11: Explosive Evidence - Experts Speak Out" och dylika filmer tycker jag att det här är Moores sämsta. Moore menade att göra en film som kritiserade den då sittande regeringen, men tack vare att han utelämnade alla de viktigaste fakta så gjorde han snarare regeringen och etablissemanget en stor tjänst. Folk ser den här filmen och tänker att -Jaha var det inte mer än så? Exempel på saker som borde tagits upp i filmen är, att ett tredje WTC-torn som inte träffades av något flygplan rasade på dagen den 11:e september, att ingen skyskrapa någonsin innan den 11:e september har rasat på grund av bränder, och att ingen av de fyra kraschade planens svarta lådor återfanns trots att svarta lådan, eller åtminstone delar av den, alltid har återfunnits vid alla andra flygkrascher någonsin i världshistorien.
Ghostface (Anmäl)   17/6 2014
Dokumentären visar på en hel del intressanta "tillfälligheter" som trots sitt tydliga ställningstagande borde vara en ögonöppnare för folk.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fahrenheit 9/11