Betyg idag: 1 102 Besökare idag: 5 518

Originaltitel: Falling Down
Regissör:Joel Schumacher
Utgivningsår:1993

Om Falling Down:

Falling Down är historien om kontoristen som helt sonika får nog, lämnar sin bil mitt i morgonköerna och beger sig till fots genom Los Angeles. Hans färd blir en psykologisk rysare när han kommer allt närmare undergången.

Titel: Taxi Driver
Regissör: Joel Coen
År: 1994
Genre: Komedi, Romantik, Fantasy
Strebern

Michael Douglas, Robert Duvall, Rachel Ticotin, Barbara Hershey, Tuesday Weld, Raymond J Barry, Frederic Forrest, Michael Paul Chan, Lois Smith, DW Moffett, Steve Park, Kimberly Scott, James Keane, Macon McCalman, Richard Montoya, Bruce Beatty

Ebbe Roe Smith

Drama, Kriminalare, Thriller

Frankrike, USA, Storbritannien

Recension Falling Down

- Stygga-Vargen sätter betyg 5 och skriver:
År 1993 regisserade Joel Schumacher en film med titeln Falling Down, en av 90-talets bästa filmer som dessutom kom att bli stilbildande och skapa den moderna "man on the edge"-genren och så här över 20 år senare har det dykt upp en och annan film med samma grundstomme. Handlingen kretsar kring en man vid namn William, som kallar sig D-Fens, (Michael Douglas) som blivit av med jobbet och hans fru...

Recension av Falling Down - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Falling Down  (0 diskussioner)
Kommentarer om Falling Down (436 st)
filmimi (Anmäl)   21:03 1/10
Väldigt klassisk film, fet som fan ;)
Jamesa (Anmäl)   16:38 24/2
Minns att jag gillade den väldigt när det begav sig. Var nu ett tag sedan jag såg den, förtjänar och behöver en omtitt. Tills dess: 4:a.
vonadel (Anmäl)   26/8 2017
Uj, det var ett tag sedan jag såg denna senast. Troligen inte sedan det begav sig. Minns att jag tyckte den var riktigt bra då, och det är den fortfarande. Nog inte riktigt lika bra som man tyckte då dock. Då var den väldigt nyskapande, men så känns det inte riktigt nu när man ser om den. Men, en film som gett namn till ett begrepp (Falling Down-moment), måste ändå ha något speciellt. Lite som Sliding Doors som också skapade ett uttryck. Håller med om att detta måste vara en av Douglas absolut bästa roller. Gillade även Duvall mycket. Skicklig skådis. 7/10
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/9 2016
En väldigt bra, välgjord och stilbildande film där Michael Douglas gör en av sina bästa roller. Filmen är både spännande, underhållande och stundvis även ganska rolig. En av 90-talets bästa filmer.
annihilat0r (Anmäl)   6/11 2015
25/7 2011: Michael Douglas väljer en karismatisk väg genom stan för att nå sin dotters födelsedagskalas. Michael är rolig, fyndig, hård, iskall, underhållande, oberäknelig och rå. Mannen är en blandning av Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Jim Carrey och Bruce Willis. Robert Duvalls karaktär är såklart charmig, men alla hans hinder blir till slut mer frustrerande än givande. En stark skildring av en budskapsrik berättelse. Jag uppskattade upplevelsen av Falling Down mycket. Och jag hade aldrig väntat mig Michaels befriande humor, som kanske är filmens största plus. 6/11 2015: Dessvärre avslöjar min upplevelse att denna film inte riktigt har lyckats åldras med värdighet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Falling Down