Betyg idag: 1 890 Besökare idag: 5 743

Originaltitel: Falling Down
Regissör:Joel Schumacher
Utgivningsår:1993

Om Falling Down:

Falling Down är historien om kontoristen som helt sonika får nog, lämnar sin bil mitt i morgonköerna och beger sig till fots genom Los Angeles. Hans färd blir en psykologisk rysare när han kommer allt närmare undergången.

Titel: Taxi Driver
Regissör: Hiroyuki Tanaka
År: 2000
Genre: Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, Fantasy
Monday

Michael Douglas, Robert Duvall, Rachel Ticotin, Barbara Hershey, Tuesday Weld, Raymond J Barry, Frederic Forrest, Michael Paul Chan, Lois Smith, DW Moffett, Steve Park, Kimberly Scott, James Keane, Macon McCalman, Richard Montoya, Bruce Beatty

Ebbe Roe Smith

Drama, Kriminalare, Thriller

Frankrike, USA, Storbritannien

Recension Falling Down

- Rollywood sätter betyg 4 och skriver:
Falling Down är regisserad av en av mina favoritregissörer Joel Schumacher. Som grädde på moset är detta en av hans bättre filmer. Men han ligger även bakom klassiker som Cousins (1989) och Klienten (1994). Hans nämn klingar så vackert att betyget på filmen höjs bara därför. Dessutom är Michael Douglas utmärkt i sin roll. Jag har alltid haft svårt för honom men här är han riktigt bra. Robert Duvall...

Recension av Falling Down - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Falling Down  (0 diskussioner)
Kommentarer om Falling Down (435 st)
vonadel (Anmäl)   04:46 26/8
Uj, det var ett tag sedan jag såg denna senast. Troligen inte sedan det begav sig. Minns att jag tyckte den var riktigt bra då, och det är den fortfarande. Nog inte riktigt lika bra som man tyckte då dock. Då var den väldigt nyskapande, men så känns det inte riktigt nu när man ser om den. Men, en film som gett namn till ett begrepp (Falling Down-moment), måste ändå ha något speciellt. Lite som Sliding Doors som också skapade ett uttryck. Håller med om att detta måste vara en av Douglas absolut bästa roller. Gillade även Duvall mycket. Skicklig skådis. 7/10
Stygga-Vargen (Anmäl)   25/9 2016
En väldigt bra, välgjord och stilbildande film där Michael Douglas gör en av sina bästa roller. Filmen är både spännande, underhållande och stundvis även ganska rolig. En av 90-talets bästa filmer.
annihilat0r (Anmäl)   6/11 2015
25/7 2011: Michael Douglas väljer en karismatisk väg genom stan för att nå sin dotters födelsedagskalas. Michael är rolig, fyndig, hård, iskall, underhållande, oberäknelig och rå. Mannen är en blandning av Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, Jim Carrey och Bruce Willis. Robert Duvalls karaktär är såklart charmig, men alla hans hinder blir till slut mer frustrerande än givande. En stark skildring av en budskapsrik berättelse. Jag uppskattade upplevelsen av Falling Down mycket. Och jag hade aldrig väntat mig Michaels befriande humor, som kanske är filmens största plus. 6/11 2015: Dessvärre avslöjar min upplevelse att denna film inte riktigt har lyckats åldras med värdighet.
Bumbi78 (Anmäl)   29/10 2015
En omtitt efter många år och den är fortfarande riktigt bra. Douglas gör en insats mot samhället och Duvall gör sin sista dag - allt i ett sommarhett Los Angeles. Modern Klassiker.
Mat1az (Anmäl)   1/6 2015
Douglas och det superba kameraarbetet är filmens två höjdpunkter. Den är lite smårolig på sina ställen. Känns ju också som att 'D-Fence' kommer undan alldeles för lätt med sin frammarch. Svag trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Falling Down