Falstaff

Originaltitel: Campanadas a medianoche
Regissör:Orson Welles
Utgivningsår:1965

Om Falstaff:

Falstaff är den unge prins Henrys följeslagare. Stor, bullrig, matglad och lögnaktig. Kungen anser att Falstaffs inflytande på den unge prinsen är skadligt. När kungen blir sjuk ser det mesta bra ut för Falstaff; nu skall han bli den nye kungens (Henry V) följeslagare, men allt går inte som han tänkt sig. Filmen bygger på Shakespeares pjäser Henry IV del 1 och 2 + delar från Henry V, Richard II och Muntra fruarna i Windsor.

Titel: The War Room
Regissör: Josef von Sternberg
År: 1934
Film nr.: 20232
Röda kejsarinnan

Orson Welles, John Gielgud, Jeanne Moreau, Marina Vlady, Margaret Rutherford, Walter Chiari, Keith Baxter, Norman Rodway, Tony Beckley, Jeremy Rowe, Michael Aldridge, Alan Webb, Fernando Rey, José Nieto, Andrew Faulds

Orson Welles

Drama, Komedi, Krig

Chimes at Midnight

Spanien, Schweiz, Frankrike
Diskussioner om Falstaff  (0 diskussioner)
Kommentarer om Falstaff (14 st)
KyLLo (Anmäl)   03:25 19/1
Enligt IMDb, Svensk Filmdatabas och spanska Wikipedia är engelska originalspråk, även om det är en spansk samproduktion. Spanjorerna brukar ju dock vilja se filmer på spanska, oavsett produktionsland och originalspråk. Hur som helst en teatral film som känns som ett hafsverk, även om de har försökt att dölja det så gott som möjligt. Jag kollade upp det nyss och troligen var det som jag misstänkte. Jag läste att pengarna tog slut mitt under inspelningen och att de därför tvingades göra ett två månader långt uppehåll. Dessutom var flera av skådespelarna bara tillgängliga under några dagar. Måste ha varit otroligt stressande och påfrestande för inblandade.
Ful_fisk (Anmäl)   20:47 14/1
Mycket snygg och livlig film där Orson Welles känner på toppenhumör som regissör. Först var fyran självskriven, men sedan blev det allt svårare att hänga med i svängarna. Shakespeare kan vara rätt rörig att hänga med i eftersom dialogerna är så snårigt uppbyggda, och Welles gör det inte lättare för en. Således missade jag mycket av vad filmen egentligen gick ut på rent storymässigt, vilket tyvärr sänker fyran till en trea. Kanske åker betyget upp igen ifall man ser om den och hajar mer vad den handlar om. För det här är en fin film oavsett vilket!
Tonti (Anmäl)   21/1 2016
En lite märklig daterad känsla vilar över hela filmen som är något av ett ryckigt och överspelat verk. Men Welles är verkligen helfestlig som Falstaff och bryter emellanåt effektivt av mot de mer högtravande delarna. Men särskilt angeläget känns det ju inte precis.
emilstjernholm (Anmäl)   16/5 2013
Detta är på många sätt en fantastisk film. För det första, Welles passar som hand i handsken för rollen som John Falstaff. För det andra, foto, bildkomposition och klippning är ren filmmagi, vilket inte minst fascinerar om man har den skrala budgeten i åtanke. Krigsscenen är ett bra exempel på detta, mörk, intensiv, blodig, närgången. Jag såg f.ö. filmen på engelska.
#54 (Anmäl)   7/12 2011
Mästerverk.