Fame

Originaltitel: Fame
Regissör:Alan Parker
Utgivningsår:1980

Om Fame:

Musikfilm av britten Alan Parker om en skola för dansare/sångare/musiker/skådisar i New York. Filmen följer några ungdomar och deras drömmar. Följdes av en mycket populär tv-serie med delvis andra skådisar.
Se filmen på Headweb

Regissör: Bob Fosse
År: 1972
Genre: Drama, Romantik
Cabaret

Meg Tilly, Barry Miller, Paul McCrane, Irene Cara, Eddie Barth, Lee Curreri, Laura Dean, Gene Anthony Ray, Maureen Teefy, Albert Hague, Tresa Hughes, Anne Meara, Jim Moody

Christopher Gore

Drama, Musikal

Recension Fame

- cineasten89 sätter betyg 3 och skriver:
En film som som må vara klassiker men som egentligen inte är en speciell film. Men det betyder inte att det inte är en bra film för det är den verkligen. Med unga skådisar som idag är nästantill oigenkännliga (Irene Clara, Barry Miller och Paul McCrane) lyckas filmen få en slags spänning, trovärdighet och underhållning. Men tyvärr finns det för många sega scener mittimellan när man försöker lyfta upp...

Recension av Fame - Läs hela!

Med i listor: Dans
Diskussioner om Fame  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fame (123 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   26/9 2016
Kass story, kassa skådespelare och ännu kassare musik.
Raimo_1985 (Anmäl)   7/4 2015
Härlig musik/dansfilm/drama från tidigt åttiotal jag velat se länge. Den motsvarade förväntningarna. Ser gärna mer såna här filmer. Finns nog många kvar att se. Det roliga är att alla vuxna framställs som monster eller komplett galna.
timbo93 (Anmäl)   21/1 2015
Gillar hur den genuina dansakademiska känslan upprätthålls trots att så många trådar vävs samman huller om buller. Bästa exemplet är hur den välkända scenen med gatudansen till Irene Cara-låten följs upp av en känslomässig dialog om hur det är att vara tonåring och homosexuell. Hade kunnat vara ännu fler roliga dansscener!
Krille80 (Anmäl)   20/11 2014
Min äldre syster fick mig att titta på TV-serien "Fame" när den visades på svensk tv och vad jag minns så gillade jag det eller så var det mer att jag gillade att som liten att bara se TV. Filmen är lång men den underhåller och man hänger med i ungdomarnas öde och blir engagerad.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fame