Fanny och Alexander

Originaltitel: Fanny och Alexander
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1982

Om Fanny och Alexander:

Det är julafton 1907, och släkt och tjänstefolk samlas i Ekdahls tjusiga paradvåning i Uppsala. Uppsluppen stämning råder tills Fannys och Alexanders far dör i hjärtinfarkt och deras framtid plötsligt ter sig osäker. Filmens finns också i en tv-filmsversion på drygt 5 timmar.

Titel: Offret
Regissör: Juraj Jakubisko
År: 1983
Genre: Drama, Komedi, Krig
The Millennial Bee

Lena Olin, Ewa Fröling, Stina Ekblad, Erland Josephson, Harriet Andersson, Gunnar Björnstrand, Pernilla August, Bertil Guve, Börje Ahlstedt, Jan Malmsjö, Jarl Kulle, Allan Edwall, Christina Schollin, Mona Malm, Gunn Wållgren, Pernilla Allwin, Mats Bergman

Ingmar Bergman

Drama, Mysterium

Sverige, Frankrike, Västtyskland
Med i listor: 80-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Guldbaggar, Mysterium Top 50, Norden, Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film, Sverige Topp 50
Kommentarer om Fanny och Alexander (580 st)
päronanton (Anmäl)   13:31 8/2
Detta är ett sant mästerverk inom svensk film tycker jag. Vilka kostymer men framförallt skådespelar insatserna. Det händer inte så mycket i filmen egentligen men skådespelandet är lysande!
Laasse (Anmäl)   25/12 2018
5 år senare har jag sett femtimmarsversionen och uppgraderar betyget till en femma. Tyckte nog ändå att den kortare versionen var snäppet bättre och mer konkret, men hantverket är så pass mästerligt att femman till slut måste plockas fram.
Stygga-Vargen (Anmäl)   17/10 2018
Minns att jag såg denna film på TV vid jul när jag var liten - början av 90-talet alltså - och då tyckte jag att "fyrverkeri"-scenen var rolig men vad jag tyckte om resten av filmen minns jag inte. Nu har jag precis sett om filmen (tretimmarsversionen) och filmen är faktiskt väldigt bra, snudd på mästerverk. Inte riktigt lika bra som Det sjunde inseglet eller Nattvardsgästerna men ändå en klassiker. Skådespelarna gör ett enastående jobb!
Rai (Anmäl)   10/2 2018
Den här filmen är så otroligt överskattad att det inte är klokt! Någon segare film finns inte!
JoshTee (Anmäl)   29/12 2017
Ett mästerverk!