Faraos land

Originaltitel: Land of the Pharaohs
Regissör:Howard Hawks
Utgivningsår:1955

Om Faraos land:

En Farao i Egypten för flera tusen år sedan är besatt av tanken att få ta med sig guld till sitt "andra liv". Till följd av detta låter han bygga en pyramid och ställer arkitekten, vars folk är fångar under Farao, inför ett ultimatum: Bygg en rånsäker pyramid och ditt folk skall befrias. Under tiden som pyramiden byggs upp, gifter sig Farao med en prinsessa från Cypern, som planerar att stoppa sin make från att ta med sig sin guldskatt in i livet efter detta.

Titel: De tio budorden
Originaltitel: The Ten Commandments
Regissör: Cecil B DeMille
År: 1956
Genre: Drama, Äventyr
De tio budorden

Jack Hawkins, Joan Collins, Dewey Martin, Alex Minotis, James Robertson Justice, Luisa Bona, Sydney Chaplin, James Hayter, Kerima, Piero Giagnoni

William Faulkner, Harru Kurnitz, Harold Jack Bloom

Drama

Med i listor: William Faulkner
Diskussioner om Faraos land  (0 diskussioner)
Kommentarer om Faraos land (3 st)
Herr Arne (Anmäl)   6/11 2017
Storslagna scener med massor av statister blandas med pekorala dialoger.
Goblim (Anmäl)   5/9 2011
Välgjord film, känns som att den lyckas få fram en utmärkande och genuin bild av den egyptiska kulturen. Tyvärr lite seg och teatralisk.
Bomkia (Anmäl)   22/12 2008
Storslagna mass-scener och fina kostymer och scenografi. Grundhistorien är inte särskilt fängslande, men Hawkins gör bra ifrån sig som maktfullkomlig Farao utan att gå överstyr. 3a.