Betyg idag: 1 380 Besökare idag: 6 607

Originaltitel: Fargo
Regissör:Joel Coen
Utgivningsår:1996

Om Fargo:

Jerry Lundegaard är en bilförsäljare från Minnesota med ett enda stort problem. Trots ett lyckligt familjeliv är han en desperat man. Han behöver pengar - massor av pengar. Jerry har satt sig i stor skuld att han inte ser någon annan utväg än att leja småförbrytarna Carl Showlater och Gaer Grimsrud för att kidnappa sin egen fru och pressa sin rika svärfar på pengarna. Det verkar vara en simpel affär men detta är innan polischefen Marge Gunderson från byn Brainerd sätts på fallet. Hon vaggar från spår till spår och närmar sig sakta men säkert den desperata Jerry, som i sin tur har mycket stora problem att hålla både sin svärfar och de båda kidnapparna i schack.
Se filmen på Netflix

Regissör: Hans Petter Moland
År: 2014
Genre: Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller
En iskall jävel

Frances McDormand, William H Macy, Steve Buscemi, Peter Stormare, Harve Presnell, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Larry Brandenburg, Steve Reevis, John Carroll Lynch, Steve Park, James Gaulke, Michelle Hutchison, Larissa Kokernot, Melissa Peterman

Ethan Coen, Joel Coen

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Fargo

- The Rest sätter betyg 5 och skriver:
”This is a true story” börjar filmen med. Sen får man se när Carl Showlater (Steve Buscemi) och Gaer Grimsrud (Peter Stormare), som är två brottslingar, sitta på en pub där de fått ett udda jobb av bilförsäljaren Jerry Lundegaard (William H. Macy). Han vill nämligen att de ska kidnappa hans fru! Varför? Jo, det ligger till så här att Jerry behöver massor av stålar och hans fru har en rik farsa som...

Recension av Fargo - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Fargo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fargo (557 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Mycket bra film det här. Trots filmens hemska och tragiska handling berättas allt med en värme och en glädje som är svårbeskriven. Skådespeleri, regi, foto, manus, ja hela produktionen är bra. Har sett ett par andra filmer av bröderna Coen men det här är den bästa. Men det är ju svårt att tro på att detta skulle vara baserat på en sann historia (som påstås på konvolutet).
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
I skrivande stund är detta det enda bra bröderna Coen lyckats åstadkomma.
Sarakin76 (Anmäl)   15/9 2016
Høyer fra 3 til 4 men langt fra et mesterverk.
sebban89 (Anmäl)   16/8 2016
En fantastisk film. När Coenbröderna får till det är de verkligen mästare på att skildra subtiliteter i det amerikanska samhället. Skådespelarna är alla mycket bra,likaså manus och regi. Flera scener är magiska. Har inget negativt att säga om denna film.
emelee (Anmäl)   11/5 2016
Underhållande med starka skådespelare och intressanta rollfigurer i en bra story. Tåls att se flera gånger.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fargo