Fargo

Originaltitel: Fargo
Regissör:Joel Coen
Utgivningsår:1996

Om Fargo:

Jerry Lundegaard är en bilförsäljare från Minnesota med ett enda stort problem. Trots ett lyckligt familjeliv är han en desperat man. Han behöver pengar - massor av pengar. Jerry har satt sig i stor skuld att han inte ser någon annan utväg än att leja småförbrytarna Carl Showlater och Gaer Grimsrud för att kidnappa sin egen fru och pressa sin rika svärfar på pengarna. Det verkar vara en simpel affär men detta är innan polischefen Marge Gunderson från byn Brainerd sätts på fallet. Hon vaggar från spår till spår och närmar sig sakta men säkert den desperata Jerry, som i sin tur har mycket stora problem att hålla både sin svärfar och de båda kidnapparna i schack.
Se filmen på Netflix

Originaltitel: Deadfall
Regissör: Stefan Ruzowitzky
År: 2012
Deadfall

Frances McDormand, William H Macy, Steve Buscemi, Peter Stormare, Harve Presnell, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Larry Brandenburg, Steve Reevis, John Carroll Lynch, Steve Park, James Gaulke, Michelle Hutchison, Larissa Kokernot, Melissa Peterman

Ethan Coen, Joel Coen

Drama, Kriminalare, Thriller

Recension Fargo

- The Rest sätter betyg 5 och skriver:
”This is a true story” börjar filmen med. Sen får man se när Carl Showlater (Steve Buscemi) och Gaer Grimsrud (Peter Stormare), som är två brottslingar, sitta på en pub där de fått ett udda jobb av bilförsäljaren Jerry Lundegaard (William H. Macy). Han vill nämligen att de ska kidnappa hans fru! Varför? Jo, det ligger till så här att Jerry behöver massor av stålar och hans fru har en rik farsa som...

Recension av Fargo - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Fargo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fargo (563 st)
Bumbi78 (Anmäl)   22:24 5/9
Valde att se den som en extremt svart komedi, och det är så jag tror den funkar bäst. Mycket bra oavsett med alla sorgliga karaktärer.
Ghostface (Anmäl)   11:27 10/8
Detta är förlorarnas film och Tarantino-light när det gäller våld och karaktärer men det är inget negativt här.
Nalleman (Anmäl)   17:10 10/1
Ljuvlig!
StaffanE71 (Anmäl)   25/12 2017
En tragikomisk fullträff från bröderna Coen. Det som genomgående lyfter filmen är de störtsköna karaktärerna. Rekommenderas varmt. Klar 5'a.
djonipony (Anmäl)   22/7 2017
Svag 3, hygglig. Höjer ettan från november 2003.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fargo