Fascisten

Originaltitel: Il conformista
Regissör:Bernardo Bertolucci
Utgivningsår:1970

Om Fascisten:

Historien tar plats år 1938 i Rom, där Marcello påbörjat ett jobb hos Mussolini samtidigt som han förför en vacker ung kvinna. Marcello åker till Paris på sin smekmånad, där hans chefer har ett uppdrag åt honom. Han ska söka upp sin gamla professor från skoltiden, en anti-fascist, och mörda honom...

Titel: Undersökning av en medborgare höjd över alla misstankar
Originaltitel: Indagine su un cittadino al di sopra di ogni sospetto
Regissör: Elio Petri
År: 1970
Genre: Drama, Kriminalare, Thriller
Undersökning av en medborgare höjd över alla misstankar
Titel: Skuggornas armé
Originaltitel: La Classe operaia va in paradiso
Regissör: Elio Petri
År: 1971
Arbetarklassen kommer till paradiset

Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Dominique Sanda, Gastone Moschin, Enzo Tarascio, Luciano Rossi, Pierre Clémenti

Bernardo Bertolucci

Drama, Thriller

The Conformist

Italien, Frankrike, Västtyskland

Recension Fascisten

- nisseman sätter betyg 4 och skriver:
Enligt undertecknad Bertoluccis bästa film, och det verkar som filmkritikerna håller med. Utsökt stilren och snygg; varje scen är en njutning för ögat. Filmen som utspelar sig under andra världskriget har sällsamt ångestfylld spänning, som mot slutet blir närmast olidlig. Musiken, scenografin, skådspelarna - Trintignant som gör sin fascist till Bogart! - FOTOT av Vittorio Storaro (som senare fotade...

Recension av Fascisten - Läs hela!

Diskussioner om Fascisten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fascisten (47 st)
lucius (Anmäl)   15/5 2018
David Cronenbergs filmatisering av Den nakna lunchen har överraskande nog sjukt många referenser till den här filmen, kände jag. Peter Wellers karaktär är för övrigt mer eller mindre en spot on kopia utseendemässigt av antagonisten i Fascisten. För övrigt en väldigt bildskön och mäktig film, framförallt första halvan, utöver skogs-scenen i andra halvan som också var väldigt mäktig.
jinjaben (Anmäl)   11/11 2016
Snyggt foto, men i övrigt en av de segaste filmer jag någonsin sett.
Hypostas (Anmäl)   10/1 2016
Makalös kinematografi och scenografi. En lika märklig som mäktig filmisk upplevelse. Jag håller med om att scenen i skogen är riktigt grym!
Ful_fisk (Anmäl)   24/6 2015
Länge sedan jag blev såhär besviken på en film, mådde fan dåligt efteråt för att jag blev ledsen. Dessutom kan jag inte riktigt sätta fingret på vad det var som var fel med den. Berättelsen är på papperet intressant och fotot är ju svinbra, men ändå satt jag och skruvade på mig under hela filmen, irriterade mig på saker och hade lust att stänga av. Kan det ha varit en ren humörfråga eller var det bara att man inte fann karaktärerna tillräckligt intressanta? Svårt att säga, men jag har ingen stor lust att se om Fascisten på ett bra tag.
todape (Anmäl)   12/6 2015
En stabil och välgjord produktion med bra skådespel. Men sett till underhållningsvärdet gav den mig inte så mycket mer. 4/10
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fascisten