Faust

Originaltitel: Faust
Regissör:Aleksandr Sokurov
Utgivningsår:2011

Om Faust:

En man säljer sin själ till djävulen i utbyte mot kunskap.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: The Duke of Burgundy
Regissör: Peter Strickland
År: 2014
The Duke of Burgundy
Titel: Zazie – flickan som gör vad som faller henne in
Originaltitel: Zazie dans le métro
Regissör: Louis Malle
År: 1960
Genre: Komedi, Fantasy
Film nr.: 22033
Zazie – flickan som gör vad som faller henne in
Titel: My Son, My Son, What Have Ye Done
Originaltitel: My Son, My Son, What Have Ye Done
Regissör: Werner Herzog
År: 2009
My Son, My Son, What Have Ye Done
Titel: Dvärgar har också varit små
Originaltitel: Auch Zwerge haben klein angefangen
Regissör: Werner Herzog
År: 1971
Genre: Drama, Komedi, Skräck
Dvärgar har också varit små

Johannes Zeiler, Anton Adasinsky, Isolda Dychauk, Georg Friedrich, Hanna Schygulla, Antje Lewald, Florian Brückner, Maxim Mehmet, Lars Rudolph

Aleksandr Sokurov, Marina Koreneva, Jurij Arabov

Drama, Fantasy

Ryssland
Med i listor: Guldlejon i Venedig
Diskussioner om Faust  (0 diskussioner)
Kommentarer om Faust (29 st)
Rift (Anmäl)   23:39 5/1
Filmen har inget med Goethes Faust att göra. Den som tror det har varken sett eller läst Goethes pjäs. Att kalla filmen för Faust är falsk marknadsföring, vilket kan ha bidragit till min negativa upplevelse. Om jag inte jämfört med Goethes Faust hade jag kanske upplevt filmen mer positivt. På det hela taget tyckte jag filmen var motbjudande och jag var inte på humör för allt detta äckel.
goeran (Anmäl)   2/10 2017
Aleksandr Sokurovs version av Faust från 2011 känns rätt överskattad och hör näppeligen till hans främsta filmer. Vill man uppleva en filmregissör som tar sig an Goethes drama med bravur då skall man se F W Murnaus mästerverk från 1926 med Emil Jannings och Gösta Ekman den äldre i huvudrollerna.
martin eden (Anmäl)   13/7 2017
[rek. 3] Imponerande filmatisering av Faust av Sukorov! Fotot, scenografin och kostymerna är verkligen lysande! Vilken stämning! Vilken atmosfär! Adasinsky som Mefistofeles är en fröjd. Gillar dialogen och den nästan klaustrofobiska känslan. Mycket bra film! 4.
apmannen (Anmäl)   26/1 2017
Cinemateket-visningen inkluderade en avhysning av snubbe i publiken vilket verkligen bidrog den rätta stämningen!
Snah (Anmäl)   22/12 2015
Vad ska jag säga? Den är speciell, verkligen, men den bygger enbart på Goethes Faust. Flera saker som i Goethes original förklarar är här lösa trådar eller lämnas helt därhän. Trådarna blir så lösa och oförståeliga att det är svårt att se filmen som ett fristående verk. Kändes som om översättningen (engelska) inte gjorde den rätta heller, och mina 6 år av skoltyska det förra millenniet räckte inte till för att kunna tillgodogöra mig dialogen. Faust är ett intressant verk. Får lägga till att plöja fler tolkningar i Filmer att se när jag sett allt annat jag ska se-listan. :)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Faust