Betyg idag: 1 631 Besökare idag: 7 198

Originaltitel: Splendor in the Grass
Regissör:Elia Kazan
Utgivningsår:1961

Om Feber i blodet:

Bud och Deanie är ett ungt kärlekspar vars känslor undertrycks och planer grusas av vuxenvärldens press. Bud tvingas att söka till Yale, och under skolans sista termin glider de två isär, och Deanie glider längre och längre in i en galenskap framtvingad av det avstånd Bud håller till henne och hennes känsla av otillräcklighet.

Titel: Min kropp är fördömd
Originaltitel: Endless Love
Regissör: Franco Zeffirelli
År: 1981
Endless Love

Natalie Wood, Warren Beatty, Pat Hingle, Audrey Christie, Barbara Loden, Zohra Lampert, Fred Stewart, Joanna Roos, John McGovern, Jan Norris, Martine Bartlett, Gary Lockwood, Sandy Dennis, Crystal Field, Marla Adams, Lynn Loring

William Inge

Drama, Romantik

Splendour in the Grass

Diskussioner om Feber i blodet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Feber i blodet (14 st)
Ful_fisk (Anmäl)   20:05 4/5
Jävligt intressant tema. Hollywood skildrar sexuell frustration år 1961! Och jisses vilka hemska värderingar föräldrarna tryckte i sina ungar på den här tiden, alltså... Själva filmen är bra och fängslande hela vägen, och slutet är fullkomligt lysande. Sedan får man leva med att det blir lite melodramatiskt ibland. Men det kanske passar eftersom alla ungdomar håller på att sprängas av kåthet? Barbara Loden ska ha eloge för sin insats, och Natalie Wood passar perfekt till huvudrollen. Borde visas för alla motståndare till preventivmedel! Extraplus för en mentalskjukhus/vilohems-skildring som känns avslappnat realistisk och inte filmiskt ondskefull.
goeran (Anmäl)   7/10 2016
Trevligt att se om denna mycket välgjorda film av Elia Kazan!
Gigi1943 (Anmäl)   12/8 2013
Oj, är jag löite snål nu, men den får en mycket stark trea. Inte förrän jag närmasde mig slutet upptäckte jag att jag hade sett den tidigare (därför kunde den inte få en fyra även om den skulle kunna vara värd det). Kanske jag tycker att W.B är lite väl filmstjärnevacker men han passar ju i rollen, N.W är ju bara så bra och storyn är mycket intressant och trovärdig. Bra film som jag rekommenderar och den svenska titeln är ju mycket mer passande än originaltiteln (vadå i gräset, men det är inte första g¨ången som man tar titeln efter nåt som sägs - eller hänvisar till - filmen.
Sznax (Anmäl)   14/2 2013
Kan man egentligen förvänta sig något annat när Kazan står bakom kameran? Fantastisk hela vägen och en historia som känns fräsch och modern trots sina 50 år på nacken. Beatty gör sin bästa roll och Wood kramar ut allt hon har (vilket tyvärr inte alltid räcker). Hingle och Loden stjäl mycket av filmen i sina roller (Loden är fantastisk). Tidskänslan perfekt och fotot mycket vackert och en avslutning likaså. Betyg 7.8
sirkurt (Anmäl)   5/12 2012
Väldigt bra och intressant film. Både klassisk på ett Hollywoodaktigt sätt men samtidigt modern. Natalie Wood är fantastisk och Warren Beatty gör en väldigt bra insats i sin första film. Underhållande och gripande samtidigt som man känner ångesten krypa fram. 4+.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Feber i blodet