Fellini Amarcord

Regissör:Federico Fellini
Utgivningsår:1973
Antal betyg:1971 betyg

Om Fellini Amarcord:

Federico Fellinis nostalgitripp till sin ungdoms Italien. Han minns en mängd händelser och hur de upplevdes i en liten italiensk provinsstad under 1930-talets fascistiska era.

Titel: 1900
Regissör: Karel Kachyna
År: 1965
Genre: Drama, Krig
Long Live the Republic
Titel: Vi som älskade varann så mycket
Originaltitel: C'eravamo tanto amati
Regissör: Ettore Scola
År: 1974
Genre: Drama, Komedi
Vi som älskade varann så mycket
Titel: The Dance of Reality
Originaltitel: La Danza de la Realidad
Regissör: Alejandro Jodorowsky
År: 2013
Genre: Drama, Fantasy
The Dance of Reality

Bruno Zanin, Armando Brancia, Pupella Maggio, Magali Noël, Giuseppe Ianigro, Josiane Tanzilli, Maria Antonietta Beluzzi, Ciccio Ingrassia, Nando Orfei, Luigi Rossi, Gennaro Ombra, Stefano Proietti, Alvaro Vitali, Donatella Gambini

Federico Fellini, Tonino Guerra

Drama, Komedi

I Remember

Italien, Frankrike

Recension Fellini Amarcord

- DonDardan sätter betyg 2 och skriver:
Då sitter man här efter att ha sett Federico Fellinis Amarcord och vet inte riktigt hur man ska recensera filmen. Tankar snurrar fortfarande friskt runt huvudet om vad det är man nyss sett. Jag har bevittnat en film vars enda likhet med övriga filmer man sett är att den, i alla fall vad jag tror, följer en kronologisk linje. I allt annat har den här filmen tagit ett steg utanför boxen som gör att den...

Recension av Fellini Amarcord - Läs hela!

Med i listor: Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film
Diskussioner om Fellini Amarcord  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fellini Amarcord (139 st)
andmoreagain (Anmäl)   23/8 2018
Inte fullt så påtagligt Fellini-jobbigt som hans värsta (La Dolce Vita, 8 1/2) så trean är väldigt snäll men jag blev faktiskt lite road och lite lättad. Men det är inte så mycket mer än två timmar snygg film som skildrar italienare som mest bara örjer, skriker och flaxar med armarna.
Barneyk (Anmäl)   17/11 2017
Börjar ändå helt okej. Lite urtypisk Italensk by med många levande karaktärer, på gott och ont iofs. Fascimens intåg skildras ganska bra och det är intressant att se, med tanke på hur mycket man sett av Nazi-Tyskland så har man sett väldigt lite av Fascist-Italien. Men där någonstans tar det slut och det finns ingen röd tråd som jag håller mig fast vid och alla sidospår är bara astråkiga och jag hoppas mest att filmen bara kan ta slut någon gång sista halvtimmen. Nä, Fellini är inte min kopp te. Måste nog ta mig igenom Roma också ändå.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
frommen (Anmäl)   13/4 2016
Mustigt, farsartat, italienska ur-stereotyper. Stundtals fin, stundtals jobbig
Roswall (Anmäl)   4/11 2015
Nostalgiskt skimmer ut i spetsarna, kryddat med karikatyrer. Jag blir inspirerad och tänker precis som labi tidigare skrev i banor som Fares och Roy Andersson. Livet under solen liksom.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fellini Amarcord