Female Convict Scorpion: Jailhouse 41

Originaltitel: Joshuu sasori: Dai-41 zakkyo-bô
Regissör:Shunya Ito
Utgivningsår:1972

Om Female Convict Scorpion: Jailhouse 41:

Den bångstyriga och tystlåtna kvinnliga fången "Skorpionen" ogillas både av fångvaktarna och medfångarna. Under en rutintransport lyckas hon och några andra fångar slå sig fria. Flykten till civilisationen går genom ett surrealistiskt japanskt landskap och förlöper inte utan problem.

Titel: Female Prisoner #701: Scorpion
Regissör: John Cassavetes
År: 1971
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Minnie & Moskowitz

Meiko Kaji, Fumio Watanabe, Kayoko Shiraishi, Yuki Arasa, Hôsei Komatsu, Hiroko Isayama, Yukie Kagawa, Gôzô Sôma

Tooru Shinohara

Drama, Kriminalare, Thriller

Scorpion: Female Prisoner Cage #41

Japan
Med i listor: WIP
Diskussioner om Female Convict Scorpion: Jailhouse 41  (0 diskussioner)
Kommentarer om Female Convict Scorpion: Jailhouse 41 (32 st)
Zebulonm (Anmäl)   1/10 2017
Inte i närheten av ettans klass. Det som höjer den från tvåa till trea är Meiko Kaji...
Mat1az (Anmäl)   7/12 2016
Klara Kurosawa vibbar. Och självklart har Tarantino kollat på denna och tagit inspiration till Kill Bill, tillsammans med hundratals andra filmer. Det är en klart intressant film med starkt bildspråk, den gjorde mig illa till mods flera gånger. Det jag har svårt för är den här typen av överemotionellt teaterskådespel. Men det är en händelserik film som håller intresset uppe med flera uppseendeväckande scener och snyggt foto. Ska försöka få tag på den första filmen också.
jingoo (Anmäl)   25/11 2016
I mitt tycke ännu bättre än första filmen och en perfekt uppföljare. Blir till en slags tragisk road trip med kvinnorna på rymmen, där skorpionen både är ett händelse-nexus och observatör. På detta sätt påminner filmen om diverse Kurosawa/Leone-filmer där Meiko Kaji spelar den tysta främlingen-rollen som man inte riktigt vet vad hon ska hitta på härnäst. Filmens artsy-stil gillar jag. Den balanserar mellan riktigt obehagliga scener och underhållningsvåld. Den känns kompromisslös och ibland väldigt obekväm, vilket får den att stanna i minnet. Slutscenen känns tyvärr som en liten parentes.
BrutusBeefcake (Anmäl)   11/2 2016
En hel del fantastiska scener höjer denna till en trea, men det är så långt ifrån att vara lika bra som första filmen. Ganska så oengagerande resa på det stora hela som vägs upp av enstaka saker samt att slutet ändå är bra, tyvärr är slutscenen alldeles för kort och hämnden känns inte alls lika ljuv. Ytterst nära en tvåa. (7-/15)
Zzooouhh (Anmäl)   26/11 2014
mästerverk!!!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Female Convict Scorpion: Jailhouse 41