Festen

Originaltitel: Festen
Regissör:Thomas Vinterberg
Utgivningsår:1998

Om Festen:

Patriarken Helge fyller 60 år och bjuder släkt och vänner till storslagen fest. Vid middagen håller den äldste av sönerna ett tal som förändrar allt.

Titel: Återträffen
År: 1999
Genre: Komedi, Romantik
Film nr.: 2072
Mifune

Ulrich Thomsen, Henning Moritzen, Thomas Bo Larsen, Paprika Steen, Birthe Neumann, Trine Dyrholm, Helle Dolleris, Therese Glahn, Klaus Bondam, Bjarne Henriksen, Lasse Lunderskov, Lars Brygmann, Lene Laub Oksen, Linda Laursen

Mogens Rukov, Thomas Vinterberg

Drama, Komedi

Dogme # 1, The Celebration

Danmark, Sverige

Recension Festen

- anonym skriver:
Har ni någonsin upplevt eller sett en fest som efter att en enda människa sagt någonting och därefter har hela festen kollapsat? Nå, om ni inte har sett det får ni det nu. "Festen" är en dansk film av Thomas Vinterberg. Det går till så när Christians far Helge ska ha 60-årskalas. Hela släkten och vännerna och barnen är inbjudna (iaf de flesta barnen) för att få vara med på en sjudundrande fest. ...

Recension av Festen - Läs hela!

Med i listor: Dogme95, Filmtipsets Topp 250, Norden, Norrköping Filmfestival Flimmer 1999, Norrköping Filmfestival Flimmer 2008, Sverige Topp 50, Triangelfilmretrospektiv på Kino i Lund 2007
Diskussioner om Festen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Festen (455 st)
Rai (Anmäl)   00:58 27/1
Inte så tokig, funkar att se...
Roswall (Anmäl)   11/8 2016
Jag är ett fan av Thomsen och har gillat det jag hade sett av Vinterberg innan, så förväntningarna var höga. Jag är dessutom svag för både Bier och Trier så jag hoppades på en fullträff här. Förvånansvärt nog tycker jag dogman dra ner filmen, eller är det kanske den gamla tekniken...Tycker iaf att Bier utför liknande filmer med mer finess än Festen.
Dele (Anmäl)   12/6 2016
En tät och omskakande film som effektivt lyfter på locket och tittar (och visar på vikten av det som finns) under den polerade ytan, och dess mekanismer och konsekvenser.
solan (Anmäl)   2/5 2015
En träffsäker film om familjehemligheter.
karlmats (Anmäl)   19/3 2015
Jag har lite svårt för Dogma-stilen, det känns lite som att man väljer att ta bort grejer som faktiskt oftast förbättrar en film bara för sakens skull. Här får vi också möta den stora ångesten, och hur man väljer att ignorera den, det blir lite för ångestladdat för mig hemma i soffan dock. Nog är det en väl genomtänkt film, men det danska språket och den knackiga stilen får mig att bli både lite uttråkad och lite arg. Mikael är en sån jävla stor douchebag dessutom att jag inte riktigt kan njuta av det jag ser på skärmen. Överlag känns det som en film som är bra på papperet men som inte var min kopp te. Danmark behöver verkligen Von Trier. En stark 2a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Festen