Festivitetssalongen

Originaltitel: Festivitetssalongen
Regissör:Stig Ossian Ericson
Utgivningsår:1965

Om Festivitetssalongen:

I vaktmästarbostaden till stadens festivitetssalong bor en ung, söt flicka. Där passerar diverse herrar revy och gör henne sin uppvaktning och hon får var och en att tro, att just han är ensam om hennes gunst. En dag hittas en av dessa herrar, en f.d. överste, död i hennes badkar och misstankarna faller på den unga flickan.

Lena Granhagen, Georg Rydeberg, Allan Edwall, Toivo Pawlo, Gösta Ekman, Sigge Fürst, Nils Fritz, Sten Ardenstam, Rolf Bengtson, Stig Ossian Ericson, Agneta Prytz, Maude Adelson

Stig Ossian Ericson

Komedi, Thriller

Sverige
Med i listor: Heta filmer
Diskussioner om Festivitetssalongen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Festivitetssalongen (23 st)
Nalleman (Anmäl)   09:53 21/1
Sanslöst dålig och obegriplig!
KyLLo (Anmäl)   29/1 2016
En egen film. Handlingen kan jag bortse ifrån, men fint filmad, riktigt bra skådespelarinsatser och småcharmig med udda repliker.
Memmem (Anmäl)   26/1 2016
Orealistisk fars! Tokig komedi om en ung lågmäld kvinna som är ganska söt, blond och kanske snäll. Hon underhålls av den finansiellt pressade källarmästaren till Festivitetssalongen. Han betalar hennes hyra och mat mot att hon är "snäll" mot honom, det vill säga lyssnar på honom och bjuder honom på kaffe. Hon bor undangömd i husets portvaktsbostad, där hon också i hemlighet är "snäll" mot andra män. Hur "snäll" hon är framgår inte riktigt. Plötsligt händer något viktigt, och det mer farsartade börjar. Bra spelat av flera duktiga svenska skådespelare, framför allt Lena Granhagen som den unga kvinnan. Att spela komedi är inte så lätt. Flera bra dialoger och munhuggningar. Mest inomhusscener i huset där Festivitetssalongen ligger. Slutet utspelas utomhus, annars saknas utomhusscener. Hela filmen är mer filmad teater än långfilm. Betyg: 2+
andmoreagain (Anmäl)   29/5 2014
Rätt kufisk thriller-fars men har allför mycket filmad teater över sig och sådana filmer blir aldrig bra. Dock roligt att se Georg Rydeberg som tokig jöns som ska lura skjortan av alla!
eandersson (Anmäl)   21/5 2014
Detta gillade jag. Mycket roligt att se Allan Edwall och Gösta Ekman såhär unga. Handling och dialog var över förväntan, lika så var det överraskande slutet. Betyget, stark 3a/svag 4a. Har sett bättre 4or och sämre 3or så denna rulle lär väl hoppa upp och ner i betyg resten av mitt aktiva liv här på filmtipset, eller så glöms det bort pga ingen tid att tänka tillbaka på gamla sedda filmer. Denna rekommenderas till de som gillar svenska deckare/kriminalare från "nutiden" då den är lite annorlunda och äldre. "MORMON! MORMON!"
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Festivitetssalongen