Ficktjuven

Originaltitel: Pickpocket
Regissör:Robert Bresson
Utgivningsår:1959

Om Ficktjuven:

Michel provar på ficktjuveri men blir arresterad. Han släpps men fortsätter dock att stjäla och utvecklar sin teknik till fulländning med hjälp av en god vän.

Originaltitel: Prestuplenie i nakazanie
År: 1935
Genre: Drama, Kriminalare
Film nr.: 20684
Raskolnikov

Martin LaSalle, Marika Green, Jean Pélégri, Dolly Scal, Pierre Leymarie, Kassagi

Robert Bresson

Drama, Kriminalare, Thriller

Frankrike

Recension Ficktjuven

- myrslok sätter betyg 3 och skriver:
Minimalism, absurt minimalistisk minimalism, maximalt minimalistiskt minimalism, Robert Bressons ”Ficktjuven”. Ungefär så ser skalan ut. Här har den franske svårmodsmånglaren, precis som i merparten av sina filmer, aktivt ansträngt sig för att slipa bort varje detalj som skulle kunna få tittaren att luta sig bakåt och svepas in i fiktionsväven för en enda sekund. Istället är det extrema närbilder på...

Recension av Ficktjuven - Läs hela!

Diskussioner om Ficktjuven  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ficktjuven (77 st)
Barneyk (Anmäl)   10:44 21/8
Efter En dödsdömd har rymt så blev jag lite pepp på Bresson, men den här filmen är verkligen högst ointressant och tråkig. Filmen är tråkig och händelselös med tråkiga karaktärer, jag finner hellre inget intressant i det moraliska och filosofiska eller i huvudpersonens karaktär. Jag gillar ändå hur filmen är berättad och jag är lite intresserad av att se var den ska ta vägen, tyvärr tar den inte vägen någonstans värt att vänta på. En slätsvag tvåa.
lucius (Anmäl)   14/4 2018
Världens sämsta ficktjuv eller skådespelare. Jag kan inte bestämma mig.
Albion (Anmäl)   22/11 2016
En studie i ficktjuveri, och det är väl just det som är behållningen. Ramberättelsen är ointressant mycket beroende på huvudrollsinnehavarens totala avsaknad av utstrålning. Såpass gråa karaktärsdrag kan säkert vara av nytta i ficktjuveribranschen, men det innebär för mig som betraktare att det till sist blir nära på outhärdligt. Betyget blir en 2;a
dr_Robert (Anmäl)   7/11 2016
Min tredje Bresson-film och ack vilken besvikelse! Marika Green är väldigt snygg, men ingen av skådespelarna imponerar. När en berättarröst ständigt behövs för att förklara vad vi ser är det också ett underbetyg åt manusförfattare och regissör. Sist men inte minst har jag så tråkigt att jag har svårt att hålla mig vaken, trots att filmen bara är 78 minuter lång. Snyggt foto räddar dock tvåan.
Hypostas (Anmäl)   13/3 2016
Definitivt värd att se och jag kan förstå att det finns många filmkritiker som rankar filmen högt, men för mig personligen är inte det här stor filmkonst. Skådespeleriet är bedrövligt och filmen känns märkligt nog ganska seg, trots sin korta längd. I grunden är det en mycket intressant berättelse om en desperat ung man, men jag föredrar helt klart Aki Kaurismäkis Brott och straff (1983). Intressant filmisk berättarteknik och fin musik kan filmen stoltsera med, men det här är det Bressonverk som jag uppskattat minst av de jag tagit del av hittills.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ficktjuven