Alice resa

Originaltitel: Fidelio, l'odyssée d'Alice
Regissör:Lucie Borleteau
Utgivningsår:2014

Om Alice resa:

30-åriga Alice arbetar som maskinist på fraktfartyget Fidelio, som fraktar containrar över haven. Hennes norska pojkvän får tålmodigt vänta hemma i Frankrike, men hon färdas runt om Europa. Hennes liv kastas omkull när hennes första riktiga kärlek får tjänstgöring som kapten på fartyget. De inleder en affär, samtidigt hittar Alice en anteckningsbok som skrivits av en tidigare kollega som förolyckats i sin hytt.
Se filmen på SF Anytime

Ariane Labed, Melvil Poupaud, Anders Danielsen Lie, Pascal Tagnati, Jean-Louis Coulloc'h, Nathanaël Maïni, Bogdan Zamfir, Manuel Ramirez, Ireneo San Andres, Marc-Antoine Vaugeois, Corneliu Dragomirescu, Thomas Scimeca, Marlo Aznar, Meljay Sapigao

Mathilde Boisseleau, Lucie Borleteau, Clara Bourreau

Drama

Fidelio: Alice's Journey, Fidelio: Alice's Odyssey

Frankrike
Diskussioner om Alice resa  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alice resa (5 st)
goeran (Anmäl)   25/7 2018
Lucie Borleteaus film Fidelio, l'odyssée d'Alice från 2014, med Ariane Labed i huvudrollen som maskinist på ett gammalt fraktfartyg, är klart värd att se. Ett fyndigt manus och en strålande insats av Ariane Labed bidrog till en trevlig filmupplevelse.
mammene (Anmäl)   23/5 2018
Det får nog bli en tvåa, för till slut var jag rätt trött på Alice. Här har man bara bytt ut den vanliga casanovan som brukar vara man till en kvinna, det kan jag leva med. Men det blev lite enahanda, men miljön på ett fartyg är en intressant värld för sig själv och väl värd att skildra.
erosagape (Anmäl)   11/5 2018
En film som växer. Kanske kan den sägas vara feministisk, i alla fall framstår den som sådan för mig. Miljöerna kände jag igen som tidigare hälsoskyddsinspektör. Riktigt bra!
Sture Stenhög (Anmäl)   26/7 2016
En trivsam karaktärsstudie. Alice framställs som en högst mänsklig och komplicerad person, och hennes identitetskris är av en sort som vi annars ofta ser manliga karaktärer gå igenom på film. Intressant att få en liten annan vinkel på det. På sedvanligt franskt manér bonkas det på i var och varannan scen, och den avslappnade inställningen är alltid välkommen och ger en ofiltrerad känsla. Det är också kul att få en inblick i livet till sjöss, och den skildringen känns trovärdig. Ganska stark trea
Medlock (Anmäl)   10/4 2016
Huvudpersonens kärlekshistorier engagerar inte nämnvärt. Inte heller skildringen av livet på båten. En ganska medioker film, med andra ord.