Fifty Shades of Grey

Originaltitel: Fifty Shades of Grey
Regissör:Sam Taylor-Johnson
Utgivningsår:2015

Om Fifty Shades of Grey:

Litteraturstudenten Anastasia Steele går med på att intervjua miljardären Christian Grey för att göra sin rumskompis en tjänst. Intervjuoffret visar sig vara en man som är både vacker och intelligent, men också en aning överlägsen. Den naiva Ana och den reserverade Christian dras ohjälpligt till varandra. Hon kan inte motstå honom och han vill ha henne, men på sina egna villkor. Ana tvekar när hon under den framgångsrike Christians yta anar en man som har ett kontrollbehov på gränsen till besatthet. Men ju närmare de kommer varandra, desto mer upptäcker Ana inte bara av Christians hemligheter, utan även sidor hon själv inte visste att hon hade.

Titel: Fifty Shades Darker
Originaltitel: Quills
Regissör: Philip Kaufman
År: 2000
Quills

Dakota Johnson, Jamie Dornan, Jennifer Ehle, Eloise Mumford, Max Martini, Marcia Gay Harden, Luke Grimes, Rita Ora, Victor Rasuk, Dylan Neal, Anthony Konechny, Callum Keith Rennie, Andrew Airlie, Rachel Skarsten, Emily Fonda, Elliat Albrecht

Kelly Marcel

Drama, Vuxenfilm, Romantik

50 Shades of Grey

Recension Fifty Shades of Grey

- Stygga-Vargen sätter betyg 4 och skriver:
Jag minns att det var ganska mycket hype kring författaren E.L. James "Femtio nyanser"-trilogi för några år sen men att hypen satte igång på allvar i och med att filmatiseringen av första boken släpptes år 2015. Jag bestämde mig för att läsa böckerna och jag läste alla tre i ett streck (det finns en fjärde bok också där storyn i första boken berättas ur Christians perspektiv men den boken är bara överflödig)....

Recension av Fifty Shades of Grey - Läs hela!

Med i listor: Razzies
Diskussioner om Fifty Shades of Grey  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fifty Shades of Grey (126 st)
Krille80 (Anmäl)   16:18 16/2
Jag hade lätt kunnat gått hela livet utan att sett denna film men då Marlon Wayans hade gjort en parodi-film, som jag ville se, på just denna film så kände jag att jag behöver se detta. Fifty Shades of Grey är ingen bra film och bristerna är tydliga speciellt i manus, dialogen men också rent skådespelarmässigt. Filmens sista 10 min är dock intensiva, intressanta och bra då man skapar nerv genom att ställa frågan "Hur fan kan en människa få njutning av att bestraffa någon annan människa fysisk". 2+
Bozze80 (Anmäl)   16:46 15/2
Riktigt snygg film, men där slutar i princip det som är bra med den här. Helt bedrövlig dialog, och två huvudpersoner som dels inte är några bra skådespelare, men heller inte har någon form av kemi mellan sig, vilket i den här filmen blir en smärre katastrof... Sen har jag svårt att begripa hur det kunde hända så lite, och sluta så tvärt, när filmen är drygt två timmar lång, och det som hände kändes i många fall helt osannolikt. Nu tillhör jag kanske inte målgruppen (så jag är snäll och sätter en ytterst svag tvåa), för det lär väl vara sextörstande kvinnor med 40-års kris?
EvilNed (Anmäl)   17/12 2017
Tråkiga skådisar.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Norpan0 (Anmäl)   7/10 2017
Inte alls så dålig som jag trodde den skulle vara. Har inte läst boken. Trodde S&M:et skulle vara värre, hårdare... Jag tyckte den var intressant och väntade spännt på hur den skulle utvecklas. Trista skådisa, javisst. Bra cliffhanger! Stark trea...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fifty Shades of Grey