Fight Club

Originaltitel: Fight Club
Regissör:David Fincher
Utgivningsår:1999

Om Fight Club:

Vår berättare lever ett vanligt liv och hatar det. En dag träffar han Tyler Durden som anser att det bara är genom smärtan och kampen som en man kan känna att han lever. Tillsammans startar de en hemlig klubb där unga män får utlopp för sina frustrationer genom slagsmål.

Titel: Shutter Island
Regissör: Richard Kelly
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Donnie Darko

Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter, Meat Loaf, Jared Leto, Zach Grenier

Jim Uhls

Drama, Thriller

Tyskland, USA

Recension Fight Club

- connya sätter betyg 5 och skriver:
Av någon anledning tänkte jag se den samtidigt bioauktuella tarzan istället för figt club eftersom jag tyckte att affischen såg så tråkig ut. Att regissören David Fincher gjort Seven och The Game visste jag inte heller förens efter biobesöket. Men Fight Club fullkomligen slog ner mig, lämnade mig med eftertanke efter besöket i den där salongen vi älskar så mycket men det var samtidigt egentligen först...

Recension av Fight Club - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Thriller Top 50
Diskussioner om Fight Club  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fight Club (1888 st)
dudson (Anmäl)   12:33 16/3
Verkligen en Fincher film då allt verkligen ställs på sin spets" Skum story då allt verkligen smälter in i varandra & extremt snygga mörka skugg färger som Finch är känd för. Det man kommer ihåg med filmen är det nedgågna skabbiga huset samt Brads gökande. Sen är såklart slutet en given förebådelse vad som skulle hända 9/11 då man ser 2 skyskrapor falla samman. Och såklart det är ingen random slump"
Pi-R (Anmäl)   25/12 2018
Jag erkänner att har lite svårt för de här nittiotalsrullarna som är så tokhöga på sin egenkänsla av coolhet (Pitts KLÄDER överspelar t.ex. värre än hjältinnan i ett 1920-talsmelodram).Och det blir dessutom ännu mer påtagligt, i jämförelse med boken,som i princip inte åldrats alls. Samtidig går det på inget vis att förneka att skådespelet (främst Nortons) och foto är riktigt starkt, och Finchers genuina hantverk syns ju. Av hans fyra tidigaste sevärda filmer (alltså inte inräknat Alien 3), så har dock Fight Club åldrats sämst.
Paramis (Anmäl)   30/11 2018
Wow ! Vilket flum, enda behållningen var Meatloaf. Den var säkert supercool när den kom, nu är det mest töntigt. Se den fantastiska "The Game" istället.
Darc (Anmäl)   29/11 2018
Yes yes yes, det här är ett inget mindre än ett modernt mästerverk!
Qhorinhalfhand (Anmäl)   19/9 2018
En genialisk och extremt genomtänkt film. Den känns väldigt lång andra gången man ser den och det är nästan intressantare att spekulera i filmens budskap än att faktiskt kolla på filmen, men det höjer bara betyget på filmen ännu högre. Solklar femma.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fight Club