Fight Club

Originaltitel: Fight Club
Regissör:David Fincher
Utgivningsår:1999

Om Fight Club:

Vår berättare lever ett vanligt liv och hatar det. En dag träffar han Tyler Durden som anser att det bara är genom smärtan och kampen som en man kan känna att han lever. Tillsammans startar de en hemlig klubb där unga män får utlopp för sina frustrationer genom slagsmål.

Titel: Shutter Island
Regissör: Richard Kelly
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction, Fantasy, Mysterium
Donnie Darko

Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter, Meat Loaf, Jared Leto, Zach Grenier

Jim Uhls

Drama, Thriller

Tyskland, USA

Recension Fight Club

- fejs sätter betyg 5 och skriver:
Fight Club är en film som får dig att tänka till. Hur lever du ditt liv egentligen? Filmen handlar om en ung man , Jack (Edward Norton), som har ett trist kontorsjobb. Hans liv är så tråkigt att han drabbas av sömnsvårigheter. Han löser problemet genom att gå till terapigrupper för människor med livshotande sjukdomar. Problemet är löst till en dag då Marla kommer in. Marla Singer (Helena Bonham Carter)...

Recension av Fight Club - Läs hela!

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Filmer flest filmtipsare äger, Filmtipset Top 30, Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas favoritfilmer, Thriller Top 50
Diskussioner om Fight Club  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fight Club (1887 st)
dudson (Anmäl)   12:33 16/3
Verkligen en Fincher film då allt verkligen ställs på sin spets" Skum story då allt verkligen smälter in i varandra & extremt snygga mörka skugg färger som Finch är känd för. Det man kommer ihåg med filmen är det nedgågna skabbiga huset samt Brads gökande. Sen är såklart slutet en given förebådelse vad som skulle hända 9/11 då man ser 2 skyskrapor falla samman. Och såklart det är ingen random slump"
Pi-R (Anmäl)   25/12 2018
Jag erkänner att har lite svårt för de här nittiotalsrullarna som är så tokhöga på sin egenkänsla av coolhet (Pitts KLÄDER överspelar t.ex. värre än hjältinnan i ett 1920-talsmelodram).Och det blir dessutom ännu mer påtagligt, i jämförelse med boken,som i princip inte åldrats alls. Samtidig går det på inget vis att förneka att skådespelet (främst Nortons) och foto är riktigt starkt, och Finchers genuina hantverk syns ju. Av hans fyra tidigaste sevärda filmer (alltså inte inräknat Alien 3), så har dock Fight Club åldrats sämst.
Paramis (Anmäl)   30/11 2018
Wow ! Vilket flum, enda behållningen var Meatloaf. Den var säkert supercool när den kom, nu är det mest töntigt. Se den fantastiska "The Game" istället.
Qhorinhalfhand (Anmäl)   19/9 2018
En genialisk och extremt genomtänkt film. Den känns väldigt lång andra gången man ser den och det är nästan intressantare att spekulera i filmens budskap än att faktiskt kolla på filmen, men det höjer bara betyget på filmen ännu högre. Solklar femma.
sawa (Anmäl)   19/3 2018
Intressant plot fast kanske lite väl skruvad. The first rule of Fight Club is: you do not talk about Fight Club.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fight Club