Finding Ali

Originaltitel: Finding Ali
Regissör:Pål Hollender
Utgivningsår:2011

Om Finding Ali:

För snart tio år sedan reste dokumentärfilmaren Pål Hollender och artisten Olle Ljungström till Afghanistan för att skildra situationen i landet efter USA:s invasion. Nu återvänder Hollender för att söka upp den då nioåriga pojken Ali, vars hoppfulla och intelligenta syn på landet och livet var svår att motstå. Nu borde Ali vara en ung afghansk man och Hollenders sökande efter honom blir en kombination av bilder från deras senaste möte och en resa genom dagens Afghanistan, med Hollenders röst som guide även denna gång. Hans dokumentation är dels kritik mot imperialism och situationen i Afghanistan och dels också ett avslöjande om dokumentärfilmens ibland tveksamma konstruktion.

Dokumentär

Sverige
Diskussioner om Finding Ali  (0 diskussioner)
Kommentarer om Finding Ali (3 st)
Hypostas (Anmäl)   11/8 2011
Bra val att byta ut Olle Ljungström mot en inhemsk trubadur. Något mer proffsigt gjord än föregångaren och betyget landar på en stabil trea. Den version jag såg var 60 minuter lång.
Off The Ground (Anmäl)   3/8 2011
Mer en film om Afghanistan än om Ali.
Ralphtheninja (Anmäl)   31/7 2011
Att åka till Afghanistan och filma två gånger, samt dessutom blivit skjuten, kan inte få mindre än en femma i betyg.