Fira med Ferris

Originaltitel: Ferris Bueller's Day Off
Regissör:John Hughes
Utgivningsår:1986

Om Fira med Ferris:

Ferris Bueller är en kaxig tonåring som dessutom är proffs på att skolka från skolan, utan att vare sig rektor eller föräldrar märker någonting. Nu ska han ta en fridag tillsammans med flickvännen men hamnar i oväntade äventyr.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Cameron Crowe
År: 1989
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Snacka går ju...

Matthew Broderick, Alan Ruck, Mia Sara, Jennifer Grey, Charlie Sheen, Lyman Ward, Kristy Swanson, Jeffrey Jones, Cindy Pickett, Edie McClurg, Max Perlich

John Hughes

Drama, Komedi

Med i listor: Shahins high school/college-filmer
Diskussioner om Fira med Ferris  (0 diskussioner)
Kommentarer om Fira med Ferris (187 st)
Bumbi78 (Anmäl)   16:34 28/4
Att det är en film om en fullfjädrad sociopat som utnyttjar en mentalt instabil vän och sedan hittar på jäkelskap var det ingen som reflekterade över på 80-talet *L*. Roligt oavsett - en av det stora klassikerna inom genren.
päronanton (Anmäl)   11/4 2018
En helt fantaastisk film! Underbar! Älskar verkligen gamla åttiotals rullar!
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
wasteoftime (Anmäl)   22/3 2017
Det var med viss tvekan som jag tog mig an att se den här filmen, men det känns nästan lite som ens plikt att ha sett den här, om man vill ha någon slags amerikansk-vinklad popkulturell grund. Och jag får faktiskt erkänna att jag nog kan förstå varför den här blev stor, men den biter inte riktigt på mig, nu. Det är inte så hemskt som jag hade befarat, och Broderick är otroligt nog uthärdlig. Något han oftast inte är. Om man nu inte har någon referens till att ha sett den här som ung, så är det j u mest ett gäng odrägliga ungar som gör saker. Det är väl varken bra eller dåligt, men relativt trist, i längden. Vissa roliga scener finns det ju dock. Och en bonus är ju givetvis att se Alan Ruck i den fifna röda Detroit-tröjan med #9 på. 0,4 på SH-skalan.
larsen1976 (Anmäl)   12/1 2017
Fantastiskt skön 80-tals rulle... underbar musik, kvicka dialoger och en rolig handling.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Fira med Ferris