Firman

Originaltitel: The Firm
Regissör:Sydney Pollack
Utgivningsår:1993

Om Firman:

Den nyutexaminerade advokaten Mitch avböjer erbjudanden från stora advokatbyråer när en Memphis-baserad byrå erbjuder honom 20 procent högre lön. Snart visar det sig dock att byråns affärsverksamhet är tätt knuten till organiserad brottslighet och Mitch tvingas ta stora risker för att ta sig ur med sin licens och sitt liv i behåll.

Baserad på romanen The Firm av John Grisham från år 1991.

Titel: Juryn – A Time to Kill
Regissör: Gary Fleder
År: 2003
Genre: Drama, Thriller
De utvalda

Tom Cruise, Jeanne Tripplehorn, Gene Hackman, Hal Holbrook, Terry Kinney, Wilford Brimley, Ed Harris, Holly Hunter, David Strathairn, Gary Busey, Steven Hill, Tobin Bell, Barbara Garrick, Jerry Hardin, Paul Calderon, Jerry Weintraub, Margo Martindale

David Rabe, David Rayfiel, Robert Towne

Drama, Thriller

Recension Firman

- RasmusOrsén sätter betyg 3 och skriver:
Klassisk maffiafilm av Sidney Pollack med Tom Cruise i huvudrollen. En film om maffian i USA och deras fasad med en advokatbyrå. En mystisk och förvisso skrämmande film. När Mitch McDeere (Tom Cruise) får sitt första jobb på en advokatfirma ser livet mycket ljust ut för han och hans fru Abby (Jeanne Tripplehorn). De får ett mycket fint hus, ny bil och Mitch får en mycket bra lön. Till en början...

Recension av Firman - Läs hela!

Med i listor: John Grisham, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Firman  (0 diskussioner)
Kommentarer om Firman (123 st)
dudson (Anmäl)   10/11 2018
Ytterst välgjord&sevärd drama thriller med en sjujävla puls och stabilitet. Alltid trevligt återuppliva gamla 90tals thrillers en mörk höst dag. Många kända ansikten som är med. Sen att musiken är väldigt bombastisk och träffsäker. Det spårar en aning mot slutet men annars väl investerad tid.3+
BarryHero (Anmäl)   1/11 2018
Har sett Simpsons-avsnittet som bygger på denna film/bok som ger en lite väl höga förhoppningar på denna film. Den är dock helt OK men när man på förhand hör om "den otäcka sanningen" om firman så känns sanningen lite lam när man hade höga förväntningar. Många kända och duktiga namn här dock och Tom Cruise är väldigt duktig faktiskt och i sin prime här får man nog säga. Intressant musik som jag inte vill såga eftersom den blev oscarsnominerad.
Olof_Gronlund (Anmäl)   16/7 2018
90-talsfilmer är bättre än nuvarande. Tycker denna har allting och man blir inte uttråkad under 2.5h som man brukar kunna bli. Cruise sköter sig bra och spelar rollen med bravur. Gillar filmer som har med lag och rätt att göra. Känns som en stabil rulle, utan att för den sakens skull lyfta rejält. Lite för förutsägbar för min skull, men en start trea.
Albion (Anmäl)   28/6 2018
Omtitt efter 24 år. Alltjämt en spännande och välberättad historia som lider lite av 80-talskänslan trots allt. Betyget får stå kvar på en 4;a, även om den blir svag denna gång, dvs 4-
Sarakin76 (Anmäl)   7/3 2018
Lite troverdig men underholdene.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Firman