First Blood

Originaltitel: First Blood
Regissör:Ted Kotcheff
Utgivningsår:1982

Om First Blood:

Den före detta kommandosoldaten och Vietnamveteranen John Rambo plågas av sina minnen från kriget. När han anländer till en liten stad i bergen blir han på falska grunder anklagad och gripen för lösdriveri. I häktet trakasseras han av några småstadspoliser men lyckas fly till ett otillgängligt skogsområde. Polisen tar upp jakten och Rambo måste använda alla sina kunskaper och färdigheter han lärt sig som militär för att undkomma.

Titel: Rambo: First Blood II
Regissör: David Miller
År: 1962
Genre: Drama, Western
Viddernas man

Sylvester Stallone, Richard Crenna, Brian Dennehy, Bill McKinney, Jack Starrett, Michael Talbott, Chris Mulkey, John McLiam, Alf Humphreys, David Caruso, David L Crowley, Don MacKay

Sylvester Stallone, William Sackheim, Michael Kozoll

Action, Thriller

Rambo: First Blood

Recension First Blood

- m98_hen sätter betyg 5 och skriver:
Vietnamveteranen John J. Rambo (Sylvester Stallone) söker sina få överlevande kamrater från kriget. Långhårig och ovårdad promenerar han genom en stillsam småstad i Kentucky, där polischef Teasle tar denne udda figur för en vanlig lösdrivare och skjutsar honom därför ut ur staden. Men Rambo låter sig inte hunsas. Utan aggressivitet i vare sig ord eller handling utnyttjar han sin rätt att röra sig fritt...

Recension av First Blood - Läs hela!

Med i listor: Czechflashs filmer med 70-talskänsla
Diskussioner om First Blood  (0 diskussioner)
Kommentarer om First Blood (534 st)
Rai (Anmäl)   19/12 2018
Har aldrig varit imponerad av Rambo-filmerna..
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
Jaganatha (Anmäl)   10/4 2017
Scenen där Stallone gråter och snyftar samtidigt som han har en hel del repliker att säga måste gå till historien som en kalkonklassiker bland sentimentala snyftscener. Övriga filmen är ingen kalkon, men heller inte så spännande eftersom vi snabbt lär oss att Rambo är helt oövervinnlig. Tyvärr tar den sig själv på för stort allvar, ungefär som att den har något jätteviktigt att säga om Vietnamveteranernas psykiska lidande.
Genstruktur (Anmäl)   1/1 2017
Slutscenen är helt okej faktiskt, men det är lite sent då. Jäklar vilken snackis detta var när man var liten, kanske skulle man behållit minnet av den. Rambo - kniven var ju det coolaste man kunde ha då :).
Sarakin76 (Anmäl)   18/9 2016
En av de bedre i serien.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till First Blood